تجارت تسلیحات متعارف باید در چارچوب حق دفاع مشروع محترم شمرده شود

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی سخنانی در کنفرانس سازمان ملل متحد در خصوص معاهده تجارت تسلیحات که با حضور هیاتهای عالیرتبه و نمایندگان کشورهای عضو این سازمان تشکیل شده است، دیدگاههای کشورمان را تشریح کرد.

وی در این کنفرانس که با هدف تدوین معاهده ای در زمینه نظام مند ساختن صادرات و واردات سلاحهای متعارف برگزار شده، تأکید نمود که معاهده آینده باید حق کشورها در دفاع مشروع مندرج در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل را کاملاً محترم شمارد و هر کشوری باید بتواند راهبردهای دفاعی خود را رأساً و بدون هیچگونه فشار یا دخالت خارجی تعیین کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین در این کنفرانس که به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد که کشورهای عضو معاهده باید متعهد شوند که تحت هیچ عنوانی به اقدامات قهرآمیز یکجانبه جهت تحلیل و یا تحدید حقوق مسلم امنیتی و منافع کشورهای دیگر دست نخواهند زد.

محمد خزاعی در ادامه افزود :تنها هدف معاهده آتی بایستی ممانعت از قاچاق تسلیحات متعارف باشد و معاهده نباید برای تجارت تسلیحات که در تحقق حق مسلم کشورها در دفاع از خود دارای اهمیت بسیار بالائی است، مانعی ایجاد نماید. به همین دلیل در این معاهده، حق ذاتی کشورها در کسب، تولید، صادرات، واردات و دستیابی به دانش و تکنولوژی تولید سلاحهای بایست محترم شمرده شود.

محمد خزاعی اضافه کرد: مسئولیت کنترل کامل بر تولیدات و نقل و انتقال داخلی تسلیحات متعارف انحصاراً به عهده کشورها است و هیچ نهاد و کشور دیگری حق هیچگونه دخالت در این زمینه را ندارد. همچنین معاهده نباید حق مسلم انتقال تجهیزات در عرصه بین المللی و تبادل فن آوری برای استفاده های غیرنظامی را محدود کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان تأکید کرد که اشاره به تصمیمات سیاسی نهادهایی نظیر شورای امنیت برای اعمال تحریم هیچگونه جایگاهی در این معاهده ندارد.

اضافه می نماید جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از معاونین و عضو هیئت رئیسه کنفرانس معاهده تجارت تسلیحات انتخاب شده است و این انتخاب موجب واکنش توأم با عصبانیت برخی کشورهای غربی ورسانه ها و لابیهای رژیم صهیونیستی در این کشورها شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.