تجارت ۴۰ میلیارد دلاری ایران با اعضای جنبش غیر متعهد

تجارت ۴۰ میلیارد دلاری ایران با اعضای جنبش غیر متعهد

جام جم آنلاین: در حالی قرار است تا چند روز دیگر نشست کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها در تهران برگزار شود،آمارها نشان می‌دهد حجم تجارت سالانه ایران با اعضای این جنبش به بیش از ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد.

جنبش غیرمتعهد که در سال ۱۹۶۱ (۱۳۴۰ شمسی) و در اوج جنگ سرد و فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری قرار داشتند، تشکیل شد، هم‌اکنون دارای ۱۲۰ عضو است. همچنین ۲۰ کشور نیز به عنوان اعضای ناظر در این جنبش حضور دارند.

در سال ۱۹۶۱ نخستین اجلاس سران غیر متعهد با حضور مارشال تیتو – رهبر یوگسلاوی، قوام نکرومه – رهبر غنا، جمال عبدالناصر – رئیس‌جمهوری مصر، جواهر لعل نهرو – نخست‌وزیر هند، و احمد سوکارنو – رهبر استقلال اندونزی، در کنفرانسی که در شهر بلگراد در کشور یوگسلاوی برگزار شد، این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد.

۱۲۰ کشور جهان که تقریبا بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند، عضو جنبش غیرمتعهد هستند. سران کشورهای عضو جنبش هر سه سال یک بار در اجلاسی با همین نام گرد هم می‌آیند.

تاکنون ۱۵ نشست اعضای جنبش غیرمتعهد در کشورهای مختلف جهان برگزار شده و قرار است تا چند روز دیگر شانزدهمین نشست این جنبش در تهران برپا شود. ایران که به دلیل عضویت در پیمان نظامی مرکزی سنتو، عضویتی در این جنبش نداشت، در سال ۱۹۷۹ پس از پبروزی انقلاب اسلامی به جنبش غیرمتعهد پیوست. همچنین ایران بعد از پیوستن به جنبش در اجلاس سران ۱۹۷۹ در هاوانا و از آن به بعد در همه نشستهای مختلف این جنبش حضور داشته‌ است.

لغو برگزاری هفتمین اجلاس سران در بغداد به دلیل تجاوز نظامی عراق به ایران و انتقال این اجلاس به دهلی نو از مهمترین رویدادهای جنبش به حساب می‌آید. شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد قرار است در روزهای ۹ و ۱۰ شهریور (۳۰ و ۳۱ آگوست ۲۰۱۲) برای نخستین بار در تهران برگزار شود.

علاوه بر کشورها سازمانهای مهم بین‌المللی مانند اتحادیه آفریقا، سازمان کشورهای مشترک المنافع، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای جهانی صلح و سازمان ملل متحد نیز در جنبش غیرمتعهد حضور دارند.

اما آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که ایران در سال ۱۳۹۰ حجم تجارت غیرنفتی (صادرات و واردات) بالغ بر ۴۳ میلیارد دلاری با اعضای جنبش غیرمتعهد داشته است. سال گذشته ایران بیش از ۱۹٫۷ میلیارد دلار کالا به کشورهای عضو جنبش صادر کرد، در حالی که معادل ۲۴٫۱ میلیارد دلار نیز از این کشورها واردات داشت. همچنین آمار نشان می‌دهد که ایران در سال قبل با حدود ۱۰۰ کشور عضو جنبش غیرمتعهد تبادل تجاری داشته است.

عراق،‌ امارات، هند، افغانستان، اندونزی، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، سوریه و فیلیپین بزرگترین بازارهای صادراتی ایران در بین اعضای جنبش محسوب می‌شوند. در عین حال امارات، هند، مالزی، عمان، تایلند، پاکستان، اندونزی، عربستان، ازبکستان و ترکمنستان نیز اصلی‌ترین مبادی ورود کالا به ایران در بین اعضای جنبش غیرمتعهد هستند.

براساس آمار گمرک، کل حجم تجارت غیرنفتی ایران در سال گذشته حدود ۱۰۵ میلیارد دلار بود. به این ترتیب سهم تجارت ایران با کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد از کل تجارتش در سال گذشته به حدود ۴۰ درصد رسید.

جالب اینجاست که در بین اعضای ناظر جنبش غیرمتعهد نام کشورهای مطرحی مانند چین، روسیه، برزیل، قزاقستان، آرژانتین، مکزیک، هلند، صربستان و اوکراین نیز به چشم می‌خورد که در صورت احتساب آمار مربوط به آنها، حجم تجارت ایران با کشورهای غیرمتعهد بسیار بیشتر هم می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت بالای جنبش غیرمتعهد، ایران می‌تواند از فرصت برگزاری نشست این جنبش در تهران استفاده کرده و ضمن افزایش حجم تبادلات تجاری خود با کشورهای این جنبش، همکاریهای اقتصادی و صنعتی خود را نیز با این کشورها افزایش دهد.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.