تجربه زندگی به سبک راننده فرمول یک

بازی‌های مجموعه F1 به عنوان شبیه‌ساز شناخته می‌شوند و این یعنی حتی می‌توان برای درک بهتر مفهوم اتومبیلرانی حرفه‌ای این بازی‌ها را نه به عنوان بازی بلکه به عنوان یک مجموعه آموزشی مورد توجه قرار داد.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، کسانی که با بازی‌های اتومبیلرانی Codemasters آشنا می باشند، به خوبی مجموعه F1 را می‌شناسند. این مجموعه عصاره غلیظ بازی‌های سبک اتومبیلرانی محسوب می‌شود و به شکلی اغراق‌آمیز به ریزه‌کاری‌های یک اتومبیلرانی حرفه‌ای توجه نشان می‌دهد. به تازگی جدیدترین نسخه از این مجموعه با نام F1 2013 انتشار یافته و یک امتیاز ۸۰ دیگر برای Codemasters به ارمغان آورده است.

بازی‌های مجموعه F1 به عنوان شبیه‌ساز شناخته می‌شوند و این یعنی حتی می‌توان برای درک بهتر مفهوم اتومبیلرانی حرفه‌ای این بازی‌ها را نه به عنوان بازی بلکه به عنوان یک مجموعه آموزشی مورد توجه قرار داد.

این رویکرد در تمام نسخه‌های پیشین این مجموعه نیز به کار گرفته شده است و از بازی‌های مجموعه F1 بازی‌هایی طولانی ساخته است. در واقع F1 شبیه‌ساز وقایع زندگی یک راننده است و این یعنی صرف زمان. این وقایع شامل تمرینات، گفت‌وگو با تیم فنی، بررسی پیست‌ها قبل از مسابقات، بررسی وضعیت هوا، تعامل با اسپانسر‌ها، پاسخگویی به گزارشگران و هواداران و امور دیگر می‌شود و برای تمام کردن یک فصل باید ده‌ها ساعت زمان صرف کرد.

مسابقات فرمول یک نیز کوتاه نیستند و بازیکن باید برای مسائل جنبی مسابقه نیز وقت صرف کند. در NFS بازیکن سوار بر اتومبیل می‌شود گاز می‌دهد، مسابقه را تمام می‌کند و بلافاصله مسابقه بعدی را آغاز می‌کند. این الگو در بسیاری از بازی‌های سبک اتومبیلرانی دیگر نیز وجود دارد اما F1 واقعیت را مد نظر قرار می‌دهد.

اتومبیل به سرویس فنی نیازمند است و در میان دورهای یک مسابقه نیز زمان‌هایی هر چند کوتاه صرف بررسی لاستیک‌ها، موتور و موارد دیگر می‌شود. این جاست که احتمالا پس از مدتی حوصله دوستداران کم حوصله‌تر سبک اتومبیلرانی از F1 سر خواهد رفت. Codemasters در F1 2013 یک تدبیر اساسی را برای این دسته از بازیکنان به کار بسته است.

در F1 2013 بازی با یک دوره دو روزه آموزش آغاز می‌شود. این همان سیستم Young Driver’s Test است که در F1 2013 به کار گرفته شده تا بازیکن بتواند طی زمانی نسبتا کوتاه با اصول اولیه بازی، طریقه دور زدن، ترمز کردن، کنترل سرعت، کنترل سلامت خودرو، تاثیر آب و هوا بر رانندگی و اقدامات دیگر آشنا شود. بعد از این بازی با مجموعه‌ای به مراتب وسیع‌تر از نسخه‌های قبلی F1 پیش روی بازیکن است.

بازیکن مختار است مانند قبل سبک Career Mode را انتخاب کند و در ده‌ها ساعت بازی، تنها یک فصل کامل از مسابقات را تجربه نماید یا این که خیلی سریع به Challenge Mode برود. در این مد از بازی، بازیکن می‌تواند مسابقاتی سریع و کوتاه را در تورنومنت‌های کوتاه پشت سر بگذارد.

در کنار مسابقات امـروزی، Classic Mode نیز وجود دارد تا بازیکن بتوانـد سری به تالار افتخارات اتومبیلرانی بزند. در این بخش امکان انتخاب اتومبیل‌های قدیمی و انتخاب راننده‌های شاخص دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی وجود دارد. اگر چه بر خلاف تبلیغات گسترده Codemasters برای این بخش، اتومبیل‌های کلاسیک معدودی خوب از کار در آمده‌اند و بسیاری از آن‌ها در بخش‌های مختلف به طور اغراق‌آمیزی عجیب و غیرقابل کنترل عمل می‌کنند.

گرافیک F1 2013 نسبت به نسخه‌های پیشین باز هم ارتقا یافته است.کیفیت تصویر پیست‌ها و فیزیک انسان‌ها و تخریب‌پذیری اتومبیل‌ها افزایش یافته است. علاوه بر این بارندگی‌‌ها به شکل قابل تحسینی طبیعی‌تر جلوه می‌کند و تاثیراتی بسیار قابل باور و طبیعی بر دید راننده می‌گذارد. اگر چه هنوز هم واسط‌های گرافیکی F1 به خصوص در هنگام رانندگی به سبب پیچیدگی بازی شلوغ‌تر از هر بازی اتومبیلرانی دیگری به نظر می‌رسد.

صدای بازی نیز به خوبی بهبود داده شده است. یک راننده حرفه‌ای به خوبی می‌داند که باید دائما به صدای موتور اتومبیل خود گوش دهد و F1 صدایی واقعی از موتور اتومبیل پخش می‌کند. صدای موتور اتومبیل‌های گوناگون با هم فرق می‌کند و این صدا به خوبی بیانگر وضعیت سرعت و سلامت موتور است، اگر چه واقعیت این است که صدای موتور اتومبیل خوش صدا نیست، پس همیشه این امکان را خواهید داشت که این صدا را قطع کنید!

منتقدان بازی امتیازهای ۷۶، ۷۹ و ۸۲ را به نسخه‌های PS3 ،Xbox 360 و ویندوزی این بازی اعطا کرده‌اند. این بازی برای همه رده‌های سنی مناسب است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.