تجربه سمپوزیوم در کشورهای درحال توسعه

هنر > تجسمی– نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در معدن سنگ شهر «مارگارنتان» اتریش برگزار شد و به‌دنبال آن شهرهای دیگر جهان از این ظرفیت استفاده کردند.

همچنین نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در آمریکا هم در سال۱۹۶۵ در دانشگاه کالیفرنیا برگزار شد. اما خیلی زود کشورهای در حال توسعه نیز از آن بهره بردند. در کنار کشورهایی که میزبان سمپوزیوم های سالانه بودند، شهرهای کشورهای آسیایی توانستند خود را به جمع برگزار کنندگان این رویداد بیفزایند. کشورهایی مانند مصر، مالزی، چین و ویتنام با استفاده ازتجارب دیگر کشورها رویدادهایی به‌یادماندنی خلق کردند.

مصر، اسوان

«اختصاص فضایی برای نشان دادن نوآوری‌ها» شعاری بود که برگزارکنندگان سمپوزیوم بین‌المللی اسوان مصر بر آن تأکید داشتند. این سمپوزیوم بین‌المللی از سال۱۹۹۶ آغاز به‌کار کرد و در سال‌جاری میلادی یازدهمین دوره برگزاری آن جشن گرفته می‌شود.سمپوزیوم اسوان توسط وزارت فرهنگ مصر به‌طور سالانه برگزار می‌شود و در دوره یازدهم آن قرار است هنرمندانی از کشورهای مراکش، ترکیه، فرانسه، مجارستان، برزیل، سوریه، لهستان و مصر شرکت داشته باشند.یکی از دستاوردهای مهم برگزاری این سمپوزیوم احیای استفاده از سنگ گرانیت شهر اسوان در ساخت مجسمه بوده است. شهر اسوان در جنوب مصر قرار دارد. زیبایی طبیعی و آب و هوای ملایم از ویژگی‌های شاخص این شهر است.

چین، چانگ‌چون

پارک جهانی مجسمه‌سازی چانگ‌چون در چین مدت هشت دوره با برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی، میزبان مجسمه‌سازان ۱۳۰ کشور جهان بوده است. سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی چانگ چون از سال۱۹۹۷ برگزار می‌شود و به‌تازگی هشتمین دوره خود را به پایان برده است. در این مدت ۲۹۶مجسمه‌ساز، ۳۴۱ اثر خود را در این سمپوزیوم که در پارک جهانی مجسمه‌سازی چانگ‌چون برگزار می‌شود، به نمایش گذاشتند. این پارک ۹۲هکتار است وحدود ۱۲هزار مترمربع از فضای پارک به مجسمه‌های زیبا از سراسر دنیا اختصاص دارد. جایزه این سمپوزیوم به نفر نخست در آخرین دوره آن علاوه بر تورهای گردشگری، شامل دیپلم افتخار، آلبوم تصاویر و دوهزار دلار جایزه نقدی بود. همچنین مجسمه برگزیده در پارک جهانی مجسمه‌سازی این شهر نصب می‌شود.

ویتنام، جیانگ

ساخت مجسمه‌های سنگی، برنجی و گلی ازجمله شاخصه‌های سمپوزیوم بین‌المللی استان «جیانگ» ویتنام است که هر ساله برگزار می‌شود. سال گذشته در این سمپوزیوم ۶۱مجسمه‌ساز که ۳۷نفر آنها خارجی بودند شرکت کردند. بعد از پایان این دوره از سمپوزیوم قرار شد تا پارک جنگلی مجسمه با هزینه ۶۲۶هزار دلار در این محدوده ساخته شود تا ۱۰۰ اثر از آثار مجسمه‌سازانی که در دوره‌های گذشته این سمپوزیوم حضور داشته‌اند جاودانه شود.

مالزی، کوچینگ

مجسمه‌های چوبی و سنگی در سمپوزیوم شهر «کوچینگ» مالزی به نمایش درآمدند. این سمپوزیوم سال گذشته با حضور ۲۱مجسمه‌ساز از کشورهای آلمان، استرالیا، ایرلند، شیلی، فیلیپین، هند، پاکستان، کره‌جنوبی، ژاپن، اندونزی، میانمار، آفریقای جنوبی و مالزی برگزار شد.

ایران

تهران به عنوان پایتخت ایران، در کارنامه کاری خود برگزاری چهار سمپوزیوم را  به ثبت رسانده است. هرچند تجربه تهران در برگزاری سمپوزیوم به اندازه کشورهای دیگر نیست اما در این چهار دوره که دو دوره آن به صورت بین المللی برگزار شده توانسته هنرمندان خارجی بسیاری را به سمت خود جذب کند. کارنامه کاری سمپوزیوم تهران در دو دوره از برگزاری سمپوزیوم به کار با سنگ اختصاص دارد؛ تجربه ای که برای هنرمندان داخلی و خارجی بسیار جذاب بوده است.


RSS
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.