تجلیل از برگزیدگان جشنواره فیلمنامه‌نویسی انقلاب

سینما و تلویزیون > جشنواره  – گروه ادب و هنر:
با گذشت ۳۳سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز سینمای ایران نتوانسته چنان که باید به مهم‌ترین رخداد سیاسی قرن بیستم بپردازد.

وقتی از فیلم‌های مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی حرف می‌زنیم باید نمونه‌هایی از دهه۶۰ را به یاد بیاوریم. فیلم‌هایی چون «خونبارش»، «ترن»، «شکار»، «تیرباران» و «تشریفات». از دهه۷۰ رویکرد سینمای ایران به موضوع انقلاب اسلامی کمرنگ شد و کوشش‌هایی هم که در این سال‌ها صورت گرفت ناامیدکننده از کار درآمد. به عنوان مثال باید از فیلم «بیداری» نام برد که سال ۸۷ و به مناسبت ۳۰‌سالگی انقلاب توسط فرزاد مؤتمن کارگردانی شد ولی اختلاف او با تهیه‌کننده و رضایت‌بخش نبودن نسخه اولیه، باعث شد این فیلم با ۳ سال وقفه به سی‌امین جشنواره فیلم فجر بیاید که با وجود راه یافتن به بخش‌های مسابقه سینمای ایران و مسابقه بین‌الملل نتوانست مورد توجه قرار گیرد.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در خصوص کم‌رونق بودن سینمای انقلاب همواره مطرح می‌شده، کمبود فیلمنامه خوب در این زمینه بوده است. شاید به همین دلیل بود که فارابی تصمیم گرفت جشنواره مستقل فیلمنامه‌نویسی انقلاب را برگزار کند؛ جشنواره‌ای که به زودی برگزیدگانش معرفی می‌شوند و دیروز نشست خبری‌اش با حضور مسعود احمدیان، دبیر جشنواره و جعفر گودرزی، مدیر روابط عمومی فارابی و با حضور خبرنگاران برگزار شد.دبیر جشنواره مستقل فیلمنامه نویسی انقلاب عنوان کرد، امیدوارم این رویداد فرصتی برای تولید آثار فاخر در این زمینه شود. ابتدای این نشست مسعود احمدیان گفت: این موضوع که همیشه عنوان می‌شود مشکل سینمای ایران فیلمنامه است بحث درستی نیست و اصناف فیلمنامه نویسان به نوعی مظلوم واقع شده‌اند و همه می‌خواهند مشکلات سینما را گردن آنها بیندازند. احمدیان ادامه داد: از خردادماه سال۹۰ ستاد برگزاری جشنواره فیلمنامه نویسی انقلاب که هسته مرکزی آن در معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی بود شکل گرفت.

این نخستین بار است که بدون اینکه فیلمی در جشنواره‌ای باشد خود فیلمنامه است که ارزیابی می‌شود. وی در ادامه عنوان کرد: پس از اعلام فراخوان ۱۹۸ طرح به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. از همان ابتدا نیز نظر ستاد برگزاری این بود که تمرکز ما روی طرح‌ها باشد. در همین راستا ۱۱اردیبهشت ماه همزمان با شهادت استاد مطهری این جشنواره در سینما فرهنگ برگزار خواهد شد و از برگزیدگان تجلیل می‌شود. دبیر جشنواره فیلمنامه نویسی انقلاب تأکید کرد: از میان آثار رسیده ۳۳طرح برای بخش مسابقه انتخاب شد. هیأت انتخاب این آثار عبارتند از رسول صدرعاملی، مینو فرشچی، مجید رضابالا، جابر قاسمعلی و حسین ترابی. اسفند ماه طرح‌های انتخابی در اختیار داوران قرار گرفت و هفته آینده به جمع‌بندی خواهیم رسید.

وی درباره داوران این دوره از جشنواره گفت: ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدعلی باشه‌آهنگر، مهدی فرجی، احمد شاکری، حبیب احمدزاده، سیدمهدی شجاعی و جلیل عرفان منش کار داوری آثار را انجام می‌دهند. احمدیان افزود: ۳۳ سال پیش در این کشور رویداد مهمی رخ داده است که در ارتباط با آن تاکنون مسائل نمایشی زیادی طرح شده است. اینکه یک مدیر فرهنگی دغدغه اینچنینی دارد و روی مبحث فیلمنامه تأکید می‌کند نکته ظریف و قابل توجهی است. البته احمد میرعلایی، مدیر بنیاد سینمایی فارابی نیز از این جشنواره حمایت کرد. وی بیان کرد:‌ فارغ از مسائل مادی نویسندگانی که در این جشنواره شرکت کردند تلاش داشتند براساس دغدغه‌های شخصی خود طرح‌ها را به نگارش درآورند. بنیاد سینمایی فارابی نیز براساس مسئولیتی که دارد این نویسندگان را مورد حمایت و تشویق قرار می‌دهد.

استقبال خوب نویسندگان شهرستانی

جعفر گودرزی، مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی گفت: ما به ۳۳ طرح که در بخش مسابقه حضور دارند مبلغ ۵۰۰هزار تومان را برای حضور تقدیم کردیم. وی درباره جوایز جشنواره فیلمنامه‌نویسی انقلاب گفت: جایزه اول تندیس جشنواره به همراه ۸میلیون تومان و قرارداد نگارش به همراه سفر حج است. جایزه دوم دیپلم افتخار به همراه ۶میلیون تومان و قرارداد نگارش به همراه سفر حج در نظر گرفته شده است. جایزه سوم ۵میلیون تومان، چهارم ۴میلیون تومان، پنجم ۳میلیون تومان و جایزه ششم ۲میلیون تومان است و برای تمام بخش‌ها قرارداد نگارش و تشرف به حج نیز در نظر گرفته شده است. احمدیان در ارتباط با مستقل بودن این جشنواره عنوان کرد: این نخستین جشنواره‌ای است که با محوریت انقلاب با عنوان فیلمنامه برگزار می‌شود.

امیدوارم سازمان سینمایی به این موضوع در سال‌های آینده بپردازد. بحث انقلاب می‌تواند بستر خوبی برای تولید آثار سینمایی باشد که ما بتوانیم شاهد آثار فاخری در این زمینه باشیم. وی تاکید کرد: بحث فقدان پژوهش و تحقیق موضوعی است که همیشه سینمای ایران از آن رنج می‌برد. باید به این موضوع بیشتر توجه شود. استقلال جشنواره نیز به این معنی است که در کنار فیلمنامه فیلمی دیده نمی‌شود. گودرزی در پایان گفت: فیلمنامه نویسان حرفه‌ای استقبال کمتری از این جشنواره داشتند و بیشتر نویسندگان شهرستان‌ها آثار خود را ارائه کردند و ما انتظار بیشتری از فیلمنامه نویسان حرفه‌ای داشتیم. از میان طرح های ثبت شده ۴۱ اثر به زنان نویسنده و۱۵۵ اثر به آقایان اختصاص داشت و از میان آنها ۱۸نفر در زمینه فیلمنامه‌نویسی سابقه داشتند.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.