تجمع اعتراض آمیز دهها هزار نفر از سرخ جامگان تایلندی در بانکوک

به گزارش ایرنا، شبکه خبر آسیا روز دوشنبه اعلام کرد، سرخ جامگان ضمن گرامیداشت هشتادمین سال پایان سلطنت، از سیستم قضایی این کشور خواستند به حوزه سیاست وارد نشود.

سرخ پوشان تایلند از حامیان اصلی ‘تاکسین شیناواترا’ نسخت وزیر برکنار شده این کشور هستند که در سال ۲۰۱۰ با اعتراض علیه ‘آبهیسیت وجاجیوا’ نخست وزیر فعلی چالش های سیاسی عمده ای در تایلند به وجود آوردند که در نهایت این اعتراضات با درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی تایلند پایان یافت.

در اعتراضات ماه آوریل و می سال ۲۰۱۰ بیش از ۹۰ نفر از معترضان جان خود را از دست دادند، که این دوره از بدترین دوره های آشوب های سیاسی تایلند در دهه های اخیر محسوب می شود.

تاکسین شیناواترا در سال ۲۰۰۶ به دنبال یک کودتای نظامی در این کشور از قدرت کنار گذاشته شد.

‘کوکائو پیکولتونگ’ یکی از رهبران سرخ جامگان در سخنانی گفت: با برگزاری این اعترضات خواستار اعلام نگرانی خود در مورد تهدیدات دموکراسی هستیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۹۳۲ تاکنون حدود ۲۰ کودتا یا تلاش برای انجام کودتا در تایلند صورت گرفته است، افزود: در سال های اخیر کودتاهای نظامی جای خود را به کودتاهای قضایی در این کشور داده اند.

معترضان تایلندی می گویند: دادگاه های این کشور دستورات خود را از سیستم حاکم دریافت می کنند که این اقدام خود مانع دموکراسی واقعی است.

معترضان تایلندی همچنین رفتارهای گذشته با ‘تاکسین شیناواترا’ را غیرمنصفانه عنوان کردند.

تاکسین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ نخست وزیر تایلند بود که در کودتای نظامی ۲۰۰۶ از قدرت برکنار شد و پس از آن به اتهام فساد مالی به طور غیابی محاکمه و به ۲ سال زندان محکوم شد که از آن به بعد وی در خارج از تایلند و در تبعید بسر می برد.

آساق**۳۳۵/۱۵۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۸۸۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.