تجهیز ۷ هزار دفتر اسناد رسمی به امضای الکترونیک / ثبت آنی معاملات از شهریور سال جاری

۰۵ تیرماه ۱۳،

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تا پایان سال ۳۰ میلیون خدمتی که سازمان اسناد و املاک کشور به شهروندان ارائه می دهد با گواهی امضای الکترونیکی انجام می گردد.

صدر نوری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه و قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد تکالیف متعددی داریم برای الکترونیکی کردن فرایند های ثبت اسناد و املاک کشور که بخش عمده ای از این فرآیند توسط دفاتر اسناد رسمی انجام می گردد.

وی ادامه داد: در قانون پیش بینی شده که حتماً باید فرآیندهای الکترونیکی با امضای الکترونیکی مطمئن انجام شود در همین راستا مرکز CA سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی شد و در حال حاضر طرح استفاده از گواهی الکترونیک اجرا می گردد.

وی ادامه داد: در مرحله ابتدایی در استان قزوین به صورت پایلوت ۱۰۰ دفترخانه به امضای الکترونیک مجهز شدند که به این ترتیب فرایندهای استعلام ، ارسال خلاصه معاملات به ثبت با امضای الکترونیکی انجام شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دفاتری تعیین شده اند به عنوان نماینده سازمان اسناد و املاک که صدور گواهی امضای الکترونیک را در یک نرم افزار مرکزی که سازمان در اختیارشان قرار داده انجام دهند و تا یک ماه آینده نزدیک به ۷ هزار دفتر اسناد رسمی به گواهی امضای الکترونیک مجهز خواهند شد.

صدر نوری ادامه داد: در حال حاضر ۸ میلیون خدمت از ۳۰ میلیون خدمتی که از سال ۹۱ و سه ماه ابتدایی سال ۹۲ به مردم ارائه شده در فضای الکترونیک بوده و پیش بینی می گردد تا پایان سال جاری صد در صد فرآیند الکترونیک با گواهی امضای الکترونیکی انجام شود.

وی با اشاره به راه اندازی نرم افزار ثبت آنی گفت: دو نرم افزار عمده دیگر پیرو الکترونیکی شدن وظایف سازمان پیش بینی شده یکی نرم افزار ثبت آنی معاملات که با راه اندازی این امضا در کل کشور کلیه وقایع از قبیل نقل و انتقالات و صدور در یک فضای مجازی انجام خواهد شد که یک شماره ملی به این اسناد تخصیص پیدا می کنند و همچنین دومین نرم افزار نظارت آنلاین بر صدور این اسناد است.

وی با اشاره به این که بیش از ۲۰ نرم افزار مختلف در حوزه تخصصی ثبت اسناد و املاک کشور پیاده سازی شده است گفت: استفاده از امضای الکترونیک سبب می گردد که محتوای ارسالی از مبدا به مقصد دچار هیچ گونه تغییری نشود و همچنین قابل اثبات بودن دو طرف گیرنده و فرستنده فرایند صدور را مطمئن می سازد.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به صرفه جویی در مصرف کاغذ با اجرای این طرح گفت: این امضا جایگزین کاغذ می گردد و علاوه بر این که مسائل حواشی آن همچون جعل سند دیگر وجود نخواهد داشت صرفه جویی در مصرف کاغذ را هم به دنبال خواهد داشت چرا که سالانه بیش از ۳ میلیون استعلام وضعیت ملک در دفاتر صادر می گردد و زمانی که این استعلام به سمت واحد ثبتی می رود آن ها هم متعاقباً پاسخ استعلام را صادر می کنند.

صدر نوری خاطر نشان کرد: با اجرای امضای الکترونیکی این فرایند به شکل کاغذی حذف شده و ۷ میلیون برگ کاغذی که در سال استفاده می شده دیگر استفاده نمی شود و این اطلاعات در فضای مجازی رد و بدل می گردد./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.