تحت پوشش قرار دادن دو سوم مرگ مغزی ها

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری؛

واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مستقر دربیمارستان مسیج دانشوری دو سوم مرگ مغزی ما را تحت پوشش می دهد.

دکتر کتایون نجفی زاده رییس مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیج در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: رضایت اهدای عضو در ایران تا چند سال پیش ۳۳% بود که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تمهیداتی که به کار گرفت مثل تخصصی کردن رضایت گیری از خانواده فرد مرگ مغزی شده و توسط کارشناسان و متخصصین روانشناسی این آمار را امروز به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده است.
 
وی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دو سوم مرگ مغزی ها را تحت پوشش قرار می دهد گفت: تا سالهای گذشته ما سالانه ۶۰ مورد رضایت اهدای عضو داشتیم که سال قبل به ۱۲۷ مورد رسید که در کل از اواخر سال ۸۳ که این دانشگاه در زمینه اهدای عضو فعالیت خودش را آغاز کرده تا امسال به ۴۵۰ مورد رضایت رسیده است.
 
نجفی زاده اظهار داشت: از اول امسال خانواده ۶۳ نفر از افراد مرگ مغزی شده رضایت به اهدای عضو در بیمارستان مسیح دانشوری دادند که ۳۵ نفر آنها در اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بودند از این ۶۵ نفر ۲۸ نفر زن و ۳۵ نفر مرد بودند که به طور متوسط از هر تردد دچار مرگ مغزی سه تا ۴ عضو اهدا شده است.
 
وی ادامه داد: از اعضای اهدایی ۵۰ کبد به شیراز و بقیه به بیمارستان طالقانی و امام خمینی فرستاده شدند. تمام کلیه های اهدایی در تهران و مواردی هم در شیراز پیوند شدند. پنج ریه، ۱۶ قلب، سه استخوان، ۲۶ قرینه و ۸ دریچه قلب نیز از ۶۲ مرگ مغزی شده اهدا شد.
 
نجفی زاده در پایان با تاکید بر این که قلب و ریه ها در خود بیمارستان مسیج دانشوری پیوند شده است خاطر نشان کرد: بیشترین آمار رضایت اهدای عضو امسال در تیر و مرداد و کمترین در فروردین ماه بوده است./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.