تحریم نقشی در کاهش واردات موز ندارد / نوسان قیمت موز از ۲۹۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران در پی ادعای کاهش صادرات موز فیلیپین به ایران ، گفت: کاهش واردات موز در پی توافق واردکنندگان بوده است و ارتباطی با تحریم‌ها ندارد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، چندی پیش پایگاه اینترنتی خبری سان استار به نقل از یک مقام فیلیپینی از صادرات نزدیک به ۷ میلیون جعبه موز این کشور به ایران در ژوئن ۲۰۲۲ خبر داد و گفت : صادرات موز فیلیپین به ایران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد کاهش داشته است.

استفن آنتی، مدیر اجرایی اتحادیه کشتکاران و صادرکنندگان موز فیلیپین در این خصوص مدعی شد: حجم صادرات موز فیلیپین به ایران در ژوئن ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۴۳ درصد کاهش یافته است، به طوریکه مجموعا ۶ میلیون و ۸۶ هزار و ۴۹۹ جعبه موز به ایران صادر شده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۹ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۲۰۸ جعبه بوده است.

وی در ادامه گفتگوی خود افزود: مشکل اصلی در این زمینه، تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که منجر به کاهش واردات کشور ایران شده است.

به دنبال انتشار یافتن این گزارش ممتاز به نقل از و پس از پیگیری‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران، حسین مهاجران رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: واردکنندگان موز توافق کرده‌اند واردات این میوه به اندازه نیاز داخلی باشد.

مهاجران گفت: پیش از این رقابت زیادی میان واردکنندگان موز برای واردات این محصول وجود داشت که به همین دلیل عرضه آن به زیر قیمت تمام شده تولید، انجام می‌شد.

وی با اشاره به این که به دلیل ضرر و زیان پیش آمده برای وارد کنندگان این رقابت از میان رفت، افزود: در حال حاضر واردکنندگان توافق کرده اند که واردات موز به اندازه نیاز داخلی باشد.

مهاجران با بیان اینکه در حال حاضر واردات موز به گونه ای انجام می‌گیرد که قیمت این میوه ثابت مانده و کاهش نیابد، اضافه کرد:  به دلیل کاهش واردات قیمت این میوه افزایش یافته و بین  ۲هزار و ۹۰۰ تا ۳ هزار و ۲۰۰  تومان متغیر است.

وی ادامه داد: پیش از این واردات موز از ترکیه، اکوادور، بولیوی و… انجام می‌گرفت که به دلیل نوسانات قیمت دلار و نبود توجیه اقتصادی برای وارد کننده ها این واردات کاهش یافت.

مهاجران در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه موز تولید شده در فیلیپین ارزان تر از سایر کشورهاست واردات موز بیشتر از این کشور انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.