“تحریم” ۳۰ درصد مشکلات داخلی را سبب شده است/ لزوم اختصاص “یارانه” به صنعتگران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک نماینده مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تحریمها تنها ۳۰ درصد مشکلات داخلی را سبب شده است، گفت: لازم است دولت برای صنعتگران و تولیدکنندگان کشوریارانه و کمکهای بلاعوضی را در نظر بگیرد.

سید محمد بیاتیان نماینده مردم کردستان و بیجار در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه برای به حداکثر رساندن حماسه اقتصادی، هم مشارکت دولتمردان و هم مشارکت مردم نیاز است، اظهار داشت: ما با شرایط ویژه‌ای همچون ناهماهنگی‌ها و اعمال تحریمهای شدید که تبلور دشمنی بدخواهان کشور بود، مواجه بودیم.
 
وی افزود: از این رو، آفرینش حماسه اقتصادی دو مرحله دارد که ابتدا مهار مشکلاتی که به صورت فزاینده رو به رشد بوده و سپس بالا بردن قابلیت اقتصادی داخلی است.
 
بیاتیان با بیان اینکه دولت یازدهم با کاهش سه درصدی تورم به صورت ماهانه، به نوعی در این امر موفق بوده است، تصریح کرد: مسئله‌ای که در این میان توفیقی کسب نکرده، توقف رشد نقدینگی است که مسائلی همچون عدم ساماندهی یارانه‌ها وافزایش قیمت برخی کالاها به آن دامن زده است.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه تمام مشکلات را نباید به تحریم‌ها ربط دهیم، گفت: تنها ۳۰ درصد تنگناهای کنونی کشور مربوط به تحریمها می‌شود و ۷۰ درصد مربوط به ناهماهنگی‌ها و معضلات داخلی است.
 
وی با اشاره به اینکه فضای اقتصادی، بانکی و پولی کشور را باید مدیریت کنیم، اظهار داشت: لازم است نقدینگی را به سمت تولید سوق دهیم تا به نوعی از تولید ملی حمایت کرده باشیم.
 
وی افزود: همچنین باید واردات کالاهای لوکس و غیرضروری را محدود کنیم و اجازه دهیم تولید ملی پا بگیرد.
 
بیاتیان تصریح کرد: در غیر این صورت روند منفی اقتصاد تداوم می‌یابد.
 
*تولیدکنندگان با نبود سرمایه درگردش مواجه‌اند
 
این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به ضرورت تسیهل قوانین بانکی و ارزی کشور، تصریح کرد: لازم است دولت اقدام به ارائه کمکهای بلاعوض و یارانه‌ای به تولید ملی و صنعتی نماید.
 
وی افزود: چراکه تولیدکنندگان و صنعتگران کشور با مشکل نبود سرمایه در گردش مواجه می باشند.
 
وی به لزوم کاهش واردات اشاره کرد و گفت: همچنین لازم است تسهیلات و مشوقهای ویژه‌ای را برای صادرکنندگان در نظر بگیریم تا تولیدات داخلی بتوانند در بازارهای جهانی عرضه شوند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برای افزایش صادرات، باید به سمت بهبود روابط با دنیا حرکت کنیم، تصریح کرد: حضور در بازارهای هدف خارجی، سبب می‌شود تولیدات در آینده هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی رشد کرده و از کیفیت بالایی برخوردار شوند.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.