تحرکات مشکوک باندهای حفاری غیرمجاز در قلمرو هرکول/ صدای تیشه کوهکن هایی که عاشق نیستند

روزهای قبل خبرها مردمی رسیده از سوی اهالی شهرستان بیستون حاکی از تحرکات احتمالی تیشه به دست هایی در اطراف مجموعه فرهنگی بیستون است که اینبار پیشه آنها کوهکنی عاشقانه نیست بلکه به تاراج میراث فرهنگی در قلمرو هرکول آمده اند.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، محوطه تاریخی بیستون تنها اثر از آثار تاریخی استان کهنسال کرمانشاه است که به ثبت جهانی رسیده است و به شدت مورد توجه گردشگران و نهادهای حفاطتی آثار تاریخی و فرهنگی ایران و جهان قرار دارد.

در روزهای قبل خبرهای مبنی بر حضور باندهای حفاری غیر مجاز در قلمرو این مجموعه تاریخی شنیده شد. محوطه ای که گفته می گردد تندیس هراکلس  Heraclesیا همان مجسمه معروف هرکول نگهبان آن است اما این بار ظاهرا باید یگان های حفاظتی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه به کمک این مجموعه تاریخی بشتابند.

گرچه نام بیستون با کوهکن های عاشق گره خورده است اما این بار این تیشه به دست ها نه عاشق می باشند و نه دلسوز یادگارهای تاریخی کرمانشاهان، باندهای حفاری غیر مجاز و سرقت آثار تاریخی در تاریکی شب و در جاهایی که گمان می کنند دور از چشم یگان های حفاظتی میراث فرهنگی است به جان زمین های اطراف آثار باستانی می افتند.

اینبار خبرهایی حاکی از دست به کار شدن سارقان فرهنگی در مجموعه تاریخی بیستون شنیده می گردد که بیشتر منابع آن به اظهار میراث فرهنگی کرمانشاه، منابع مردمی می باشند.

یگان های حفاظتی میراث فرهنگی در کمین می باشند

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در همین رابطه به خبرنگار مهر گفت: در روزهای قبل از منابع خبری مردمی اطلاعاتی را از احتمال حفاری های غیر قانونی در نزدیکی محوطه تاریخی بیستون داشتیم که به سرعت یگان های حفاظتی خود خود را به سمت مناطق مشکوک گسیل دادیم.

نصرت الله سپهر گفت: یکی از مناطقی که خبرهای مبنی بر حضور باندهای حفار در آنجا به ما رسید تپه گوهره در ۵ کیلومتری مجموعه بیستون بود که با همکاری نیروی انتظامی یگان های حفاظتی ما وارد عمل شدند.

سپهر اظهار داشت: کمین های متعددی را به شکل محسوس در نقاط مختلف اطراف بیستون مستقر کردیم که با زیر نظ داشتن ۱۱ منطقه مختلف هرگونه تحرک مشکوکی را رصد و برخورد کنیم.

وی افزود: گرچه مورد شک برانگیزی در این مناطق ملاحظه نشد اما سارقان آثار فرهنگی باید بدانند که کوچکترین حرکت آنها تحت نظر است و با هرگونه تخلف در این زمینه به شدت برخورد خواهد شد و اینگونه اقدامات به هیچ عنوان قابل اغماض نیست.

خبرهای مردمی راه گشاست/ ادراک بالای مردم از ارزش آثار تاریخی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به همکاری خوب و دلسوزانه مردم برای مقابله با حفاری های غیر مجاز، ادامه داد: خبرها واصله از سوی مردم در خصوص بعضی رفت آمد های مشکوک نشان از نگرانی آنها و ادراک بالا از ارزش میراث فرهنگی استان است که خوشحال کننده و امید بخش است. مردم به خوبی می دانند که این آثار اسناد تاریخ و تمدن آنهاست و آسیب به آنها برگشت ناپذیر است.

وی همچنین همراهی و همکاری نیروی انتظامی با اداره کل میراث فرهنگی را قابل تقدیر خواند و گفت: مأمورین نیروی انتظامی نیز با جدیت خاصی در کمین دستگیری حفاران احتمالی حضور دارند.

اخبار حفاری های غیر مجاز و صدمه به آثار تاریخی همواره و در هرجایی که آثاری از تمدن وجود داشته شنیده شده است و این مختص محوطه های تاریخی مثل بیستون نیست.

حتی در دشت ها و دامنه های دور افتاده استان کرمانشاه نیز که فقط شایعات تأیید نشده ای از وجود اشیاء قیمتی بر سر زبان ها می افتد شاهد حضور سوداگران میراث فرهنگی هستیم که می خواهند تاریخ را به تاراج ببرند.

به هرحال برخورد و کنترل این گونه اقدامات غیرقانونی نیاز به جدیت خاص و تلاش شیانه روزی دارد و تحرک یگان های حفاظتی اداره کل میراث فرهنگی در ماه های اخیر امیدوار کننده است.

 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.