تحرک انگلیسی برای برقراری رابطه با ایران

سید محسن فرجادی: روزهایی که انگلستان برای سومین بار میزبان المپیک است سیاستمداران آن کارهای جدی تری دارند و تلاش می کنند روابط در ابهام قرار گرفته تهران – لندن را بازبینی کنند.

به گزارش خبرآنلاین، چند روز پس از ملاقات وزرای امور خارجه ایران و انگلیس در حاشیه اجلاس «نشست کشورهای همسایه دور و نزدیک افغانستان»، سفیر انگلیس که در اعتراض به دولت سوریه دمشق را ترک کرده بود در سکوت رسانه ای به سوریه بازگشت.
برخی از تحلیل گران برقراری روابط انگلیس و سوریه را مرتبط با ملاقات صالحی و هیگ دانستند. ابتکاری که واکنش های زیادی را علیه وزارت خارجه برانگیخت.
ملاقات وزرای خارجه ایران و انگلیس یک نتیجه دیگر نیز داشت و آن تعیین حافظ منافع دو کشور بود.
بعد از تصویب قطع روابطه ایران و انگلیس در مجلس و حمله جمعی از دانشجویان به باغ سفارت انگلیس در تهران و خسارتی که در سکوت رسانه ای از سوی ایران به انگلیس پرداخته شد روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد.
مذاکره صالحی و هیگ مقدمه ای بود که پس از آن سوئد به عنوان حافظ منافع انگلیس در ایران و عمان به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس تعیین شد.
۴۸ روز پس از ملاقات صالحی و هیگ در کابل، در شرایطی که روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس ظاهرا قطع شده و سفارت خانه های آنها فعالیت ندارند «بن والیس» رئیس میز ایران در پارلمان انگلیس در سایت شخصی خود از سفر خود به تهران خبر داد.
بنا بر خبری که فارس منتشر کرد بن والیس ben wallace رئیس میز ایران در گروه فراحزبی پارلمانی انگلیس گفته است که قصد دارد در آینده نزدیک برای مذاکره با مقامات ایران درباره مباحث هسته ای و روابط ایران و انگلیس به تهران سفر کند.
هدف از ایجاد گروه فراحزبی پارلمانی انگلیس درباره ایران، اطلاع رسانی و پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس عوام و اعیان انگلیس اعلام شده است.
 /۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.