تحریم های آمریکا در حال فرو ریختن است، نه اقتصاد ایران

یک خبرگزاری یمنی نوشت: برخلاف ادعای مقامات آمریکایی، اقتصاد ایران فاصله زیادی تا فرو ریختن دارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری یمن پرس با اشاره به خروج واشنگتن از برجام نوشت: هدف اصلی آمریکا از اعمال مجدد تحریم ها، خشک کردن درآمدهای نفتی ایران بود اما این کشور نتوانسته است این هدف را محقق کند. خبرگزاری ان بی سی اخیرا اعلام کرده است میزان صادرات نفت ایران از آن چه داده های آمریکا اعلام می کند بیشتر است. طبق این گزارش ایران موفق شده است روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز صادر کند. 

این خبرگزاری یمنی در ادامه می افزاید: مقامات آمریکایی گفته اند آن ها نقل و انتقال کشتی به کشتی نفت را ردیابی و با دولتها برای خارج نگه داشتن نفت از بازار رایزنی می کنند. 

از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، آمریکا تحریم های بسیار سختی را با هدف تحت فشار قرار دادن درآمدهای مالی ایران اعمال کرده که مایک پمپیو، وزیر خارجه آمریکا آن را فشار حداکثری معرفی کرده است. طبق ادعای آمریکایی ها تحریم ها باعث کاهش ۲۰۰ میلیارد دلاری درآمدها و سرمایه گذاری در ایران شده است. 

یمن پرس در ادامه می افزاید: برخلاف آنچه آمریکایی ها وعده داده بودند، اقتصاد ایران با وضعیت فروپاشی فاصله زیادی دارد و در حال ایستادن روی پای خود است. اقتصاد ایران یک اقتصاد بسیار متنوع است و بخش تولید با به دوش کشیدن یک پنجم بار اشتغال زایی، یک محرک کلیدی محسوب می شود. ایران همچنین بزرگ ترین خودروساز در منطقه است. پالایشگاه های ایران سالانه می توانند ۶۵ میلیون تن فرآورده های نفتی تولید کنند که حدود ۲۲.۵ میلیون تن آن صادر می شود. صنعت فلزات نیز سالانه میلیارد ها دلار درآمدزایی می کند و شامل صنایع فولاد، آلمینیوم، مس و آهن است. 

جواد صالحی اصفهانی- استاد اقتصاد دانشگاه ویرجینیاتک در همین رابطه گفت: فکر می کنم پیش بینی ها در خصوص سقوط سریع اقتصاد ایران خیلی خوش بینانه بوده اند. با وجود تحریم های تهاجمی دولت ترامپ، درک درستی از پیچیدگی اقتصاد ایران و اینکه چه قدر خوب یاد گرفته است با تحریم ها سر کند، ندارند.

به گفته وی در حالی که به خاطر تحریم های آمریکا، کسب و کارهای ایرانی با دشواری در یافتن مشتری و مواد اولیه مواجه شده اند، آن ها می توانند روی بازارهای داخلی و منطقه ای حساب کنند و از سیستم های پرداخت غیررسمی استفاده کنند که برای تجارت به بانک ها وابسته نیستند. 

سال گذشته نیز نشریه آمریکایی آتلانتیک در مقاله ای با عنوان “چرا تحریم های ترامپ علیه ایران کار نمی کنند؟” نوشته بود: آن ها می دانند چه طور حریف تحریم ها بشوند و دولت و جامعه را متعادل نگه دارند. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.