تحریم چقدر بحران است؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

 نقطه ای که از سوی تحریم کنندگان بر وی آن تمرکز شده بخش اقتصادی جامعه است. درحالیکه تحریم کنندگان خود را حامی مردم و مدافعان حقوق آنها عنوان می کنند با بیشتر کردن فشارها و اعمال انواع تحریم ها ومحدودیت ها آسیب های جدی و اساسی بر بدنه اقتصاد جامعه وارد کرده اند. تحریم کنندگان به طور جدی و اساسی بر روی مباحث اقتصادی کار می کنند و تمامی برنامه ها را به سوی  محصور کردن فعالان اقتصادی پیش برده اند. بخش خصوصی به عنوان بازوی اجرایی اقتصاد کشور مورد هدف تحریم کنندگان بوده درحالیکه همیشه صحبت از صلح و آشتی با مردم است. این حرکت اجتماعی و جنبش مدنی قابل ستایش می تواند چند رویکرد را به دنبال داشته باشد. کمپین نه به تحریم ها می تواند به کشورهای غربی و تحریم کنندگان پیام بخش خصوصی و آثار نتایج تحریم ها را منتقل کند. در تمامی دنیا بخش خصوصی می تواند زیرساختهای شکل گیری اقتصادی پویا و دموکراسی در جامعه را رونق بخشد اما تحریم ها با ضربه زدن به این گروه هر دو مزیت را از بخش خصوصی گرفته است.

پیام دیگر این است که این تحریم ها مایحتاج مردم کشور را هدف قرار داده است.در یک سال قبل اعمال انواع تحریم ها مشکلات عدیده ای را برای ورود کالاهای اساسی که نیاز اولیه مردم کشور را تامین می کنند به وجود آورده است. درحالیکه تحریم کنندگان مدعی می باشند که دارو در کشور تحریم نشده و شرکت های بزرگ داروسازی  نباید ایران را در لیست تحریم ها قرار دهند تحریم های بانکی و تحریم های حمل و نقلی سلامت و جان مر دم جامعه را مورد هدف قرار  داده است. کمبودهای دارو در کشور یکی از پایامدهای مهم و بزرگ تحریم ها در دو سال قبل است. زمانیکه یک معضل اجتماعی بروز می کند یک جنبش مدنی می تواند حتی در اندازه یک مسکن تاثیر گذار باشد ولو اینکه انتظار می رود با به نتیجه نشستن کمپین نه به تحریم ها بعضی نتایج بسیاری مطلوبی در زمینه اقتصادی و اجتماعی حاصل شود.

مسولان جامعه هم باید با همراهی بخش خصوصی محدودیت هایی را که تحرم برای کشور به بارآورده است رفع و یا حتی بهبود بخشند. دولت می تواند با اعمال تغییراتی در بعضی از بخش نامه های صادر شده در دو دولت قبل خود تحریمی ها را کنار بگذارد. بسیاری از قوانین و بخش نامه های اخیر باری بود بر مشکلات حاصل از  تحریم ها. دولت باید فضای بهتر و مناسب تری برای مانور بخش خصوصی مهیا کند این کمپین به نتیجه نمی رسد مگر اینکه بخش خصوصی به نمایندگی از دولت و ملت ایران پیام آور صلح و دوستی در جهان باشند. اگر محدودیت های بخش خصوصی  در داخل کشور کمتر شود،اقتصاد کشور حماسه واقعی را تجربه می کند. اصلاح قانون بهبود فضای کسب و کار یکی دیگر از اقداماتی است می تواند راندمان و مانور بخش خصوصی را قوت بخشد. کمپین نه به تحریم ها جنبش مدنی عظیم و قابل ستایشی است که می تواند محدودیت ها را به حداقل برساند. اگر محدودیت های داخلی به قوت خود باقی بماند انتظاری نیست که کمپین نه به تحریم ها هم نتیجه بهتری داشته باشد و تحریم های جهانی تاثیر کمتری داشته باشد.

در مقاطعی صحبت های بسیاری در مورد دور زدن تحریم ها و رفع آثار آنها می شد اما محدودیت در هر حالتی سبب کمبود می گردد لازمه تجارت، اقتصادی پویا و جامعه ای برخوردار حل و فصل مشکلات و حرکات این چنینی است. در هر حال فضای اقتصادی کشورمان نه تنها در چند سال اخیر محدودیت های فراوانی را تجربه کرده بلکه بسیار هم آلوده شده است. در حال حاضر فضای اقتصادی میدانی است برای مانور عده ای سود جو که  منابع کشور را به یغما می برند. رانتجویان  از مسئله تحریم ها بهره های کافی را برده اند هر بازار سیاهی که از سوی رانتخواران به پا شده به پای تحریم ها نوشته شده و حدودیت های بسیاری را برای مردم به بار آورده است. در شرایط کنونی که کمپین  نه به تحریم ها پایم بز رگی برای دولتها و ملت ها دارد نیاز است که دولت و سران اجرایی کشورمان با حضور جدی و قوی هم بخش خصوصی و هممردم را یاری کنند. آثار مثبت این حرکت های اجتماعی شکستن محرومیت ها و کم شده تورم، آمار بیکاری،مشکلات مسکن و حنی رونق نظام بانکی است که در نهایت عملکرد دولت را مثبت نشان می دهد

حمیدرضا صالحی/ عضو هیئت نمایندگان اتاق


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.