تحصیلات دانشگاهی، حقوق ملی یا یک کالای تجاری !

۲۱ آبان ،

حدود ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه ملی پاراگوئه و دانشگاه آزاد کاتولیک در آسونیون علیه قانون تازه تحصیلات تکمیلی این کشور دست به اعتراض زدند.

به گزارش تفسیری سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این قانون که سه هفته پیش به مجلس عوام این کشور ارائه شده بود، در حال حاضر در مجلس سنای این کشور در حال بررسی و تصویب است.

به گزارش تفسیری پایگاه خبری «گرین لفت»، رومیلو گونزالس و یوهانا اوریهوئلا، اعضای جنبش ملی دانشگاه که در این تظاهرات سخنرانی می‌کردند، گفتند: همانگونه که در ماه نوامبر سال قبل نیز تاکید کردیم، ما خواهان تحصیلات رایگان برای همه اقشار جامعه هستیم. در حال حاضر تحصیلات در پاراگوئه رایگان نیست. سیستم آموزشی ما تنها در جهتی داد و ستدهای بازرگانی طراحی شده است نه مطابق با نیازهای مردم و نه بر پایه تحقیقات و دانش‌پروری.

این اعضا اظافه کردند: ما خواهان سیستم آموزشی مطابق خواست مردم و مصلحت کشور و آمریکای جنوبی هستیم، در حالی که در این قانون از تحصیلات به عنوان یک کالای تجاری یاد شده تا یک حقوق ملی.

گونزانس در پایان می‌افزاید: این تظاهرات در جهتی جنبش‌های بین‌المللی هشتم اکتبر سال قبل انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد که آنها از تظاهرات دانشجویان شیلیایی الهام گرفته‌اند.

قانون تازه، آموزش و تحصیل را در این کشور بیش از پیش خصوصی می‌کند. این قانون همچنین مختص رشته‌هایی است که برای سودآوری بیشتر طراحی شده‌اند که این رشته‌ها تشکیل دهنده پایه‌های سیستم آموزشی کشور پاراگوئه خواهند بود.

در حال حاضر کشور پاراگوئه سه میلیون نفر جمعیت جوان دارد که از این بین تنها شش درصد به دانشگاه می‌رود. ۹۶ درصد از این دانشجویان در دانشگاه‌های خصوصی تحصیل می‌کنند در حالی که تنها چهار درصد آنها به مدارس دولتی می‌روند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.