تحصیلِ ۹۴ هزار دانشجوی بین الملل در دانشگاه‌های کشور/ آغاز ساخت ۱۰۰ هزار خوابگاه متأهلی

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ۹۴ هزار دانشجوی بین الملل از ۱۱۹ کشور دنیا در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند.

تحصیلِ ۹۴ هزار دانشجوی بین الملل در دانشگاه‌های کشور/ آغاز ساخت ۱۰۰ هزار خوابگاه متأهلی

به گزارش ممتاز نیوز، هاشم داداش‌پور، ۲۲ شهریورماه، در حاشیه افتتاح پروژه‌های آموزشی و عمرانی دانشگاه‌های خراسان شمالی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۹۴ هزار دانشجو در ۹۴ واحد دانشگاهی بین الملل تحصیل می‌کنند که از ۱۱۹ کشور پذیرش شده‌اند و ۹۹ درصد از این دانشجویان شهریه‌پرداز هستند و این موضوع به اقتصاد آموزش عالی کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: سالانه جابجایی ۶ میلیون دانشجو در سراسر دانشگاه‌های جهان انجام می‌شود که این شرایط ارتباط با کشور خاصی ندارد، حتی کشورهای پیشرفته با وجود جاذب بودن برای دانشجو، مهاجر فرست نیز هستند.

داداش پور گفت: تغییر و جابجایی دانشجوها فرصتی برای کشور است؛ البته در حالتیکه دانشجویان به وطن بازگردند در غیر اینصورت ضرر مالی متوجه کشور خواهد شد.

وی در رابطه با آغاز ساخت ۱۰۰ هزار واحد خوابگاه‌ متأهلی در۷۰ دانشگاه، بیان کرد: ساخت سرای دانشجویی از اولویت‌های آموزشی دولت سیزدهم است که با مشارکت خیران در حال انجام است.

وی افزود: ساخت خوابگاه مجردی در گذشته مورد توجه بود و نیازمند بیش از ۸۷ هزار واحد خوابگاه متأهلی در سطح کشور هستیم که با رویکردهای جدید این مهم در سال‌های آتی محقق می‌شود و کمبود در این حوزه جبران خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: تنها یک هزار و ۲۰۰ واحد خوابگاه متأهلی در حدود ۲۰ دانشگاه وجود دارد که باید این کمبود برطرف شود.

وی اضافه کرد: نظام آموزش عالی در ۲۰ سال اخیر دچار تحولات زیادی شده و از مقطع لیسانس به تحصیلات تکمیلی شاهد رشد زیادی هستیم، ولی تغییرات سخت افزاری متناسب با این تحول انجام نشده است.

داداش پور افزود: ماندگاری دانشجویان در دانشگاه‌های کشور در سال‌های اخیر از ۴ سال به ۱۲ افزایش یافته و بیشتر دانشجویان تا ۱۲ سال و برای گذراندن مقاطع تکمیلی در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند و نیاز به خوابگاه بیش از گذشته وجود دارد.

 معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ۳۷ درصد از نظام آموزش عالی را تشکیل می‌دهند که حدود ۱۰ درصد از آنان متأهل هستند.

وی ادامه داد: حدود ۹۵ هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های معتبر خارجی مشغول به تحصیل هستند که بیش از ۵۰ درصد آنان در مقطع دکتری، ۳۱ درصد در دوره کارشناسی ارشد و بخش کوچکی نیز در دوره لیسانس تحصیل می‌کنند.

وی بیان کرد: بیشتر دانشجویان در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی دانشگاه‌های خارجی در حال تحصیل هستند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.