تحقق توسعه در نوسازی مستلزم همکاری دستگاه های متولی است

سه شنبه ۵ اردیبهشت – ۰۱:۳۳:۰۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

درجلسه با حضور نماینده معاون وزیر راه و شهرسازی بیان شد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- نظر به اهمیت و ضرورت تسریع در روند تثبیت املاک تحت تولیت سازمان نوسازی شهر تهران، تفاهم نامه ای فی مابین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری و سازمان نوسازی شهر تهران امضاء شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران تفاهم نامه همکاری فی مابین وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان نوسازی شهر تهران به امضاء رسید.
بر این اساس و در جلسه عقد تفاهم نامه همکاری که با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، مدیرکل املاک سازمان ثبت اسناد کشور، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران، نماینده معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و جمعی از معاونین و مدیران در محل سالن اجتماعات سازمان نوسازی شهر تهران برگزار شد ، مهندس علیرضا جعفری با اشاره به موضوع بافت های فرسوده در فضای شهر تهران آن را از موضوعات حساس در فرآیند مدیریت شهری دانست و خاطرنشان کرد: بافت های فرسوده یک تهدید بالفعل و یک تهدید بالقوه هستند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: تهدید بالفعل در بافت های فرسوده در راستای سطح کیفی زندگی و ناهنجاری های اجتماعی، باعث بروز معضلات و مشکلات خاصی می شوند که رشد و توسعه سطح خدمات در این بافت ها می بایست افزایش یابد.
وی ناپایداری و آسیب پذیری ساختمان ها در معرض حوادث غیر مترقبه را از تهدیدهای بالقوه در بافت های فرسوده دانست که امنیت روانی و جانی ساکنین را به مخاطره می اندازد.
جعفری با اشاره به فرصت های موجود در بافت های فرسوده، عنوان کرد: مدیریت این فرصت ها می تواند نقطه امیدی در جهت توسعه نوسازی در بافت های فرسوده شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تحقق نگاه توسعه در نوسازی بافت های فرسوده را مستلزم هماهنگی، همراهی و تعامل بین سازمان ها و دستگاه های متولی در این حوزه دانست و تاکید کرد: رویکرد توسعه نوسازی در دستور کار سازمان قرار گرفته و امیدوار هستم با شناسایی موانعی که باعث کندی روند نوسازی می گردد، فرآیند نوسازی در فضای شهر را تسهیل سازیم.
وی ادامه داد: با تفاهم نامه ای که امروز امضاء می شود، گام اول در خصوص تعیین تکلیف وضعیت پلاک های فرسوده ای که دچار مشکلات حقوقی هستند برداشته خواهد شد تا زمینه برای تسهیل فرآیند نوسازی مردمی مهیا شود .
مهندس جعفری با بیان اینکه قوانین خوبی برای حمایت از نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده وضع شده، خاطر نشان کرد: ماده ۹ قانون حمایت از نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری این ظرفیت را ایجاد می کند تا مشکلات ثبتی پلاک های فرسوده  از طریق مجرای حقوقی و در یک هیأت سه نفره بررسی و  مرتفع شود .
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و تدابیر دکتر قالیباف مبنی بر حذف عوارض صدور پروانه در بافت های فرسوده، سال گذشته ۸% از بافت های فرسوده شهر تهران نوسازی شد که این روند در کل کشور بی نظیر است.
وی ضمن اشاره به ابلاغ طرح تفصیلی تهران در سال ۹۱ گفت: سازمان نوسازی شهر تهران، تهیه و تدوین بسته های تسهیلات تشویقی نوسازی مبتنی بر طرح تفصیلی را  در دستور کار دارد که امیدوارم این امر رشد قابل ملاحظه ای در نوسازی بافت های فرسوده رقم زند.
جعفری عنوان کرد: تولید مسکن به عنوان یکی از شاخصه های تولید ملی، از برنامه های سازمان نوسازی در سال جدید است که حمایت از سرمایه ایرانی هم در این فرآیند محقق خواهد شد.
در ادامه این جلسه دکتر گرامی، مدیرکل املاک سازمان ثبت اسناد کشور نیز با اشاره  بر اهمیت نوسازی بافت های فرسوده خاطر نشان کرد: آسیب های اجتماعی، دشوار بودن خدمات رسانی در مواقع بروز حوادث غیر مترقبه و تغییر سیمای شهر از تهدیدات بافت های فرسوده هستند که برون رفت از این شرایط مستلزم همکاری دستگاه های اجرایی است.
مدیرکل املاک سازمان ثبت اسناد کشور بیان داشت: با توجه به مشکلات حقوقی املاک واقع در بافت های فرسوده، پیش بینی شده با تعاملاتی که ایجاد می شود نقشه املاک  تهیه و در نقشه های کاداستر تصویب شود.
دکتر گرامی با تاکید بر ضرورت اولویت بندی املاک خاص در بافت های فرسوده تصریح کرد: تلاش می کنیم تا مشکلات حقوقی و ملکی املاک واقع  در بافت های فرسوده با در نظر گرفتن اولویت، در هیأتهای حل اختلاف مطرح و تعیین تکلیف شوند تا بتوانیم گام مثبتی برای خدمت رسانی به مردم شهرمان برداریم.
مهندس سعادتیان، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران نیز در این جلسه عنوان کرد: سال گذشته با هماهنگی دوستان در سازمان نوسازی، پروژه طرح نواب در کاداستر شهر تهران در دستور کار قرار گرفت و پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران تصریح کرد: با همکاری سازمان نوسازی شهر تهران و تدوین برنامه زمانبندی، بررسی پلاک هایی که دارای مشکلات ثبتی و حقوقی است در دستور کار قرار گرفته و پس از تثبیت مالکیت و انعکاس مورد تقاضا در نقشه کاداستر شهری، ساکنین می توانند از تسهیلات نوسازی و بهسازی استفاده کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که عقد تفاهم نامه همکاری، الگویی برای تسریع در روند نوسازی بافت های فرسوده در دیگر استان ها نیز قرار گیرد.
دکتر آئینی، نماینده معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از دیگر سخنرانان این جلسه بود.
دکتر آئینی عقد تفاهم نامه همکاری را از شیرین ترین اقدامات در زمینه نوسازی بافت های فرسوده دانست و خاطر نشان کرد: نوسازی بافت های فرسوده شهری به دلیل گستردگی، عمق و ابعاد وسیعی که دارد مستلزم همکاری دستگاه های متولی است.
نماینده معاون  وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: تعامل مراجع حاکمیت ملی و محلی، موانع نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده را مرتفع و بستر نوسازی مردمی را فراهم خواهد کرد.
عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه حمایت از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را در بردارد، عنوان کرد: اگر اتفاق نامطلوبی در بافت های فرسوده که عمدتاً در مناطق جنوبی شهر متمرکز هستند بیفتد، مناطق شمالی شهر نیز در امان نخواهند ماند.
دکتر آئینی با اشاره به ناپداری، ریزدانگی و نفوذناپذیری به عنوان سه شاخصه اصلی بافت های فرسوده، راهکار اصلی و اجرایی نوسازی را تجمیع دانست و گفت:به لحاظ فنی نمی توان در عرصه هایی با مساحت کم، سازه هایی مقاوم در مقابل زلزله هایی با ریشتر بالا طراحی کرد.
وی ضمن تقدیر از سازمان نوسازی شهر تهران به دلیل اتخاذ رویکر اجتماعی در نوسازی بافت های فرسوده، خاطر نشان کرد: همیشه از همکاری دستگاه های ملی و محلی، نتایج خوبی حاصل شده که امیدواریم این جلسه نیز نقطه عطفی برای تسریع روند نوسازی در سطح شهر ایجاد کند.
 

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۴۱۳۳۳۰۶۴۶۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.