تحقق عدالت در سلامت با اجرای برنامه پزشک خانواده شهری

پنجشنبه ۱ تیر – ۰۱:۳۳:۳۴ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- تامین، حفظ و ارتقای سلامت از مهمترین اهداف نظام سلامت است و اجرای برنامه پزشک خانواده شهری نیز در راستای اهداف آن و تحقق اجرای عدالت در سلامت است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد اجرای برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی را از سیاستهای دولت های نهم و دهم در راستای عدالت در سلامت و کاهش هزینه از جیب مردم عنوان کرد و افزود: هم اکنون ۵۴ درصد هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می شود که تا پایان برنامه پنجم در سال ۹۴ این رقم باید به ۳۰درصد برسد که اجرای برنامه پزشک خانواده شهری از مهمترین عوامل موثر در این راستاست.
دکتر علیرضا مسلم، افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش پرداخت ها از جیب مردم، ارتقای سطح سلامت و رضایتمندی از خدمات را از اهداف برنامه پزشک خانواده برشمرد و افزود: تغییر دیدگاه جامعه نسبت به سطوح خدمات سلامت، ارائه خدمات عمومی، تخصصی، فوق تخصصی و بیمارستانی در جایگاه مناسب و جلوگیری از بروز بیماریهای مزمن و قابل پیشگیری از جمله اهداف دیگر اجرای این برنامه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: با اجرای این برنامه، هزینه ویزیت و فرانشیز دارو در سطح یک رایگان و در سطوح دو و سه در صورت تشخیص پزشک عمومی و ارجاع به پزشکان متخصص و فوق تخصص، ده درصد شده و مابقی هزینه ها از طریق بیمه ها پرداخت می شود.
دکتر مسلم با اشاره به اینکه در برنامه پزشک خانواده شهری، شهروندان در قالب گروه هایی ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ نفری زیر پوشش یک پزشک خانواده قرار می گیرند، تصریح کرد: همچنین در این طرح هر ده هزار نفر جمعیت شهری تحت پوشش خدمات تیم سلامت که علاوه بر پزشک، شامل پرستار، ماما و کارشناسان بهداشت محیط است، قرار می گیرند.
وی، ثبت اطلاعات افراد تحت پوشش پزشک خانواده در پرونده الکترونیک سلامت را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و اظهار داشت: قابل اعتماد بودن اطلاعات سلامت از نظر صحت، حذف کاغذ و اسناد، قابلیت های گزارش گیری متنوع، بازنگری فرآیندهای خدمات و انسجام بین بخشی از اهداف تهیه این پرونده است.
 مسلم با اشاره به اطلاع رسانی و بستر سازی مناسب صورت گرفته در جمعیت شهری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گناباد، افزود: کمیته های ستاد اجرایی این طرح از ماه های قبل فعالیت خود را آغاز کرده و علاوه بر ثبت نام پزشکان و اطلاع رسانی در سطح شهرهای مختلف تابع دانشگاه، کلاسهای آموزشی توجیهی این طرح برای گروه های مختلفی از جمله متخصصان، پزشکان عمومی، اساتید، اعضاء هیأت علمی و کارکنان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ائمه جماعات و روحانیون و داوطلبان سلامت برگزار شده است.
علیرضا مسلم با بیان اینکه کار ثبت نام از پزشکان عمومی انجام شده است، اظهار امیدواری کرد با آغاز ثبت نام شهروندان از اواسط تیرماه، این طرح به صورت رسمی از اوایل مرداد ماه در این دانشگاه آغاز شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۱۱۳۳۳۳۴۶۵۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.