تحقیقات تسلیحات هسته‌ای ایران را یافتیم!

یک روز پس از آن که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اظهاراتی ایران را به عدم شفافیت در برنامه هسته‌ایش متهم و نسبت به رسیدن به توافق با ایران ابراز ناامیدی کرد، چند تن از دیپلمات‌های آژانس ادعاهای جدیدی را علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند.

به گزارش تابناک یک روز پس از آن که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اظهاراتی ایران را به عدم شفافیت در برنامه هسته‌ایش متهم و نسبت به رسیدن به توافق با ایران ابراز ناامیدی کرد، چند تن از دیپلمات‌های آژانس ادعاهای جدیدی را علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در یک گزارش اختصاصی مدعی شده شواهد جدید به دست آمده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نشان دهنده انجام تحقیقات مربوط به تسلیحات هسته‌ای در برنامه‌های ایران است.

به نوشته این خبرگزاری، چند تن از دیپلمات‌های آژانس مدعی شده‌اند، این نهاد اطلاعاتی دارد، مبنی بر اینکه ایران فعالیت‌های خود در زمینه محاسبه قدرت تخریبی کلاهک‌های هسته‌ای را توسعه داده و این کار، گامی به سوی ساخت سلاح به شمار می‌رود.

به گفته این دیپلمات‌ها، اطلاعات رسیده از سوی آمریکا، اسرائیل و دست‌کم یک کشور دیگر، حاکی از آن است که چنین تحقیقاتی در سه سال گذشته توسط ایران انجام پذیرفته است.

آسوشیتدپرس مدعی شده این اطلاعات از سوی شش دیپلمات آژانس در اختیارش قرار گرفته که به سبب محرمانه بودن اطلاعات، مایل به انتشار نام خود نبوده‌اند.

این ادعای جدید در حالی از سوی این دیپلمات‌ها مطرح می‌شود که ایران تاکنون بار‌ها اعلام کرده برنامه هسته‌ایش تنها دارای مقاصد صلح‌آمیز است و گزارش‌های فصلی و سالانه آژانس نیز به رغم ابهام آفرینی‌های پیاپی، هیچ گونه سند و مدرک قطعی مبنی بر وجود جنبه‌های نظامی در این برنامه ارائه نکرده‌اند.

افزون بر این، چند ماه پیش نهادهای اطلاعاتی آمریکا همگی اعلام کردند که بر پایه اطلاعات آن‌ها، ایران هیچ کاری در زمینه نظامی کردن برنامه هسته‌ایش انجام نداده است.

اما بالا‌تر از همه این‌ها باید به این نکته اشاره کرد که بازرسان آژانس پیاپی در تأسیسات هسته‌ای ایران حضور داشته و به تهیه گزارش‌های متعدد مشغولند. با این اوصاف، اصولاً «اطلاعات رسیده از سوی آمریکا و اسرائیل و…» نباید جایگاهی در تصمیم گیری‌ها اعلام نظرهای آژانس داشته باشد.

در پایان، اشاره به این نکته ضروری است که در سال‌های اخیر، همواره در آستانه یا در هنگام برگزاری نشست‌های شورای حکام آژانس و یا مذاکرات ایران با آژانس، ادعاهایی جدید از سوی دیپلمات‌ها و یا رسانه‌های غربی مطرح شده که آشکارا هدف تأثیرگذاری بر روند تصمیم گیری درباره ایران را دنبال می‌کرده است.

بر این اساس، انتشار این ادعاهای جدید، آن هم بدون ذکر نام مطرح کنندگان آن و به طور غیررسمی، نمی‌تواند چیزی به جز تکرار همین الگوی همیشگی باشد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.