تحقیق و تفحص از سهام عدالت در حال بررسی است/ انتقاد از خصوصی سازی ها

محمدرضا پور ابراهیمی نائب رییس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واگذاری شرکت های دولتی در قالب سهام عدالت به مردم ، گفت : اثر واگذاری سهام عدالت را باید در مدیریت کارآمد آن ببینیم. واقعا جای تاسف دارد که سهام عدالت واگذار می شود ، نه شرکت های بزرگ سود می برند نه سهامداران!

وی با اشاره به اینکه رویه کنونی واگذاری سهام عدالت در صورتی که اصلاح نشود ، می تواند تبدیل به یک چالش بزرگ در آینده اقتصادی کشور شود ، افزود:بنده گزارشی را درخصوص عملکرد سهام عدالت در دست تهیه دارم و بزودی طرح تحقیق و تفحص از سهام عدالت را در صحن علنی مجلس مطرح خواهم کرد.

پور ابراهیمی با انتقاد از نحوه واگذاری ها ، به خصوص عرضه نفت خام در بورس گفت : از دوسال قبل تبلیغ کردیم که نفت خام در بورس عرضه می شود تا بخش خصوصی بتواند بخرد و خود آن را صادر کند ، ولی به دلیل عدم همراهی و همکاری بدنه وزارت نفت که اعتقادشان همان روش سنتی واگذاری است و نبود اراده ای برای فروش نفت به بخش خصوصی ، عرضه با شکست مواجهه شده است . وزارت نفت باید پاسخگو باشد ، چرا چندین بار نفت خام در بورس عرضه شده ولی یکبار هم موفق نبوده است؟

وی ادامه داد: در بحث واگذاری ها ، شرکت های بزرگ دولتی توسط صندوق های بازنشستگی زیرمجموعه خریداری می شوند و با سهامدار شدن صندوقهای بازنشتگی ، کماکان شرکت ها دولتی است و هیچ فرقی نکرده است . این که رهبر انقلاب می فرمایند “اقتصاد مقاومتی ” یعنی واقعا به سمت واگذاری به بخش خصوصی حرکت کنیم .

نماینده مردم کرمان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به علل افزایش نقدینگی در جامعه و همچنین انتقاد از بانک مرکزی گفت: مجلس در مسئله افزایش نقدینگی ، بانک مرکزی را پاسخگو نمی داند . کمیسیون اقتصادی جندین بار نشست برگزار کرده است اما بانک مرکزی به دلیل ساختاری که در حوزه اقتصاد کشور دارد ، اصلا پاسخگوی موضوعات مطرح شده نبوده است .

پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه کشور نیازمند یک مدیریت متمرکز اقتصادی است ،‌خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که در شرایط موجود ، نیازمند یک مدیریت متمرکز اقتصادی هستیم . بنده در صحن علنی هم پیشنهاد کردم که باید یک ستاد عالی اقتصادی تشکیل بدهیم که تمام موضوعات و مشکلات اقتصادی در آن مطرح شود و با رفع موانع و وضع قوانین مورد نیاز ، بتوانیم از شرایط موجود عبور کنیم . 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.