تحلیلی از چرایی وقوع اتفاق عاشورا با برنامه “اشراق” در رادیو قرآن

۳۰م آذر ،

برنامه “اشراق” چرایی وقوع اتفاق کربلا و وقایع تاریخی سبب ساز این اتفاق را بررسی می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از  روابط عمومی رادیو قرآن، رخداد عاشورا و شهادت امام حسین‌علیه‌السلام در رأس مهم‌ترین حوادث تاریخ بشریت قرار دارد, عظمت این اتفاق را می‌توان با تحلیل زمینه‌ها، چرایی، چگونگی وقوع، پیامدها و آثار آن بررسی کرد.
برنامه  اشراق  از اواسط آذرماه در  دوره تازه پخش به همت گروه قرآن و اندیشه رادیو قرآن  با محوریت چرایی وقوع اتفاق کربلا برروی آنتن رفته است.
در این دوره از برنامه “جواد علی مردانی” به عنوان کارشناس برنامه به چرایی وقوع  اتفاق کربلا و بررسی وقایع تاریخی پیش از آن می پردازد.

عاشورا یک اسطوره واقعی است، به این معنا که آنچه در این ماجرا- با هر مقیاس و میزانی-اتفاق افتاده، فراتر از حیطه های معمولی است که ما می توانیم آن را درک کنیم  و مهمترین مساله مورد بحث در این برنامه پاسخ به این سوال است چرا مردم مسلمان  با این نگاه که مقابله با امام حسین(ع) جهاد در راه خداوند است آنگونه با شقاوت در برابر ایشان صف کشیده و نوه رسول خدا (ص) را به شهادت رساندند از سوی دیگر زمینه فرهنگی, فکری وتاریخی سبب  اتفاق بزرگی چون اتفاق کربلا بوده است که در برنامه اشراق تلاش شده است این مساله واکاوی شود.
در برنامه های قبل در چهار بخش دوره تاریخی پیامبر اکرم (ص) بررسی شد و سرفصل های  دوران بعثت از ابتدا تا آغاز هجرت, از هجرت تا فتح مکه, از فتح مکه تا حجه الودع و همچنین وقایع حجه الودع و ۳روز توقف پیامبر(ص) در غدیر به همراه خطبه غدیر و معرفی امام علی (ع) به عنوان ولی  وصی  مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
برنامه اشراق از ۲۹ آذرماه نیز بررسی ماجرای سقیفه را آغازمی کند و مسائل مربوط به وفات رسول گرامی اسلام و رخدادهای پس از آن در ۳برنامه  تقدیم شنوندگان می گردد.
در ادامه نیز دوران خلافت خلفای راشدین و پس از آن دوران امامت امام علی (ع) و امام حسن(ع) از نگاه تاریخی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی آن زمان بررسی خواهد شد تا دوره امام حسین(ع) و چرایی وقوع اتفاق کربلا مشخص شود.
برنامه اشراق به همت گروه قرآن و اندیشه رادیو قرآن به سردبیری و تهیه کنندگی سیدمحمدرضامیری  ؛ کارشناسی”جواد علی مردانی”و اجرای کارشناسی “مرتضی میقانی” هرشب جز روزهای پنجشنبه و جمعه  از ساعت ۲۱:۰۵ به مدت ۵۵ دقیقه برروی موج اف ام ردیف ۱۰۰مگاهرتز و موج AM ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو قرآن پخش می گردد./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.