تحلیل بورس؛ خوش‌بینی مضاعف معامله‌گران بازار

بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر شاهد شرایط مناسب توام با رویکرد مثبت معامله‌گران بود.

در بازار روز شنبه معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات عمده بازار، شاهد کاهش اندک قیمت فلزات در بازار جهانی بودند.

در آخرین معاملات شب جمعه بهای مس به سطح هر تن ۷هزار و ۴۹۶دلار رسید و بهای سه فلز آلومینیوم،روی و سرب هم به ترتیب یک هزار و ۸۱۰دلار، یک هزار و ۷۷۸دلار و یک هزار و ۸۷۱دلار در هر تن رقم خورد؛ همچنین بهای بیلت فولادی نیز ۳۶۳دلار بود.

در همین حال با توجه به تعطیلی عید سعید فطر بازار سهام با عدم حضور بخشی از معامله‌گران و کارگزاران مواجه بود که این امر احتمالا در طول هفته جاری و هفته آینده که بازار در بخشی از هفته به دلیل برگزاری اجلاس کشورهای عدم تعهد تعطیل است، ادامه می‌یابد.

آخرین اخبار از مهمان جدیدبازار سهام
در تحولات درون بازار معاون شرکت بورس گفت: در پی تقاضای سرمایه گذاران حقیقی، بورس با افزایش دامنه اختیار فروش اوراق تبعی سهام متناسب با بازده مورد انتظار موافقت کرد.

علی صحرایی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ادامه معاملات اوراق اختیار فروش تبعی سهام که از چهارشنبه گذشته با پتروشیمی کرمانشاه شروع شده است، اظهار داشت: در پی راه اندازی این ابزار جدید با هدف اطمینان بخشی به سهامداران جزء و پوشش ریسک، سرمایه‌گذاران حقیقی ضمن استقبال از آن خواهان اعمال تغییر دامنه اختیار فروش شدند که بعد از بررسی‌های لازم با این درخواست موافقت شد و اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای سهامداران حقیقی تضمین خرید اوراق اهمیت داشت، ادامه داد: به این ترتیب مقرر شده متناسب با بازده مورد انتظار و سایر مزیت‌های پوشش ریسک این ابراز، دامنه اختیار فروش اوراق تبعی سهام هم افزایش یابد.

به گفته صحرایی، مذاکره برای استفاده از اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت‌هایی چون گل گهر، چادرملو، کالسیمین، بانک سینا، پتروشیمی پردیس و غیره در حال انجام است که طی روزهای آینده به کار گرفته می‌شود.

رشد فوق‌العاده قیمت فولاد در بورس کالا به خصوص جهش بهای محصولات فولاد خوزستان در روز چهارشنبه موجب شد تا اقبال معامله‌گران به گروه فولادی و سنگ آهنی ادامه یابد؛ به گونه‌ای که نمادهای فولاد خوزستان وفولاد مبارکه روز شنبه با صف خرید همراه بودند و نماد ذوب آهن اصفهان نیز با معاملات مثبتی همراه شد.

در این شرایط معامله‌گران در انتظار تعدیل شرکت‌های گروه فلزی و معدنی در گزارش‌های شش ماه هستند. در همین حال بهای محصولات پتروشیمی به ویژه محصولات پلیمری در حال تجربه روندی نظیر محصولات فولادی هستند که این امر می‌تواند بر این گروه موثر باشد.

انتشار ۳ ماهه‌ها ادامه دارد
روز شنبه معامله‌گران در گروه معدنی شاهد انتشار گزارش سه ماهه ذغال‌سنگ شمال شرق شاهرود بودند که این شرکت با کاستن از میزان پیش‌بینی فروش، سود خود را ۱۱درصد کاهش داد. اما به مدد سود سرمایه‌گذاری‌ها این شرکت در سه ماهه ۳۹درصد از سود جدید خود را پوشش داد.

از سوی دیگر حمل‌و‌نقل‌ خلیج فارس نیز گزارش سه ماهه خود را با اعلام پوشش ۱۶ریال زیان از کل زیان ۶۰ ریالی منتشر کرد. این در حالی است که این شرکت برای پنجم شهریور مجمع برگزار می‌کند. در همین حال احتمال عرضه یک بلوک از سهام این شرکت از سوی سازمان خصوصی‌سازی وجود دارد.

افزون بر این، روز چهارشنبه هفته گذشته نیز بانک تجارت اقدام به انتشار گزارش سه ماهه خود کرد که این گزارش کاهش درآمد و سود شرکت را نشان می‌داد.

بانک تجارت در راستای تعیین تکلیف بخشی از پرتفولیوی خارج از بورس خود برای ۷ شرکت به ارزش ۳۳میلیارد ریال ذخیره کامل گرفته است. در گروه املاک و مستغلات، وساخت سود هر سهم سال مالی منتهی به شهریور ۹۱ خود را در حالی که در تاریخ ۲۰ تیرماه از ۱۷۰ ریال به ۱۴۳ ریال کاهش داده بود، در اصلاحیه‌ای بازهم این سود را کاهش داده و به ۱۱۳ ریال تعدیل کرد. دلیل این تعدیل نیز افزایش هزینه‌های مالی بوده است.

در گروه پتروشیمی شرکت پتروشیمی پردیس گزارش عملکرد ۶ ماهه خود را مورد بازنگری قرار داد.شپدیس که سود سال ۹۱ خود را ۷هزار و ۸۹۳ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده بود، با تعدیل مثبت ۳ درصدی سود خود را ۸هزار و ۱۳۹ ریال به ازای هر سهم اعلام نموده است.

همچنین شپدیس موفق به پوشش ۵۹ درصدی بودجه خود در عملکرد ۶ ماهه شده است. در گروه برقی مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شرکت موتوژن که قرار بود ۱۹ شهریور برای انتخاب اعضای هیات‌‌مدیره برگزار شود، لغو شد.

عرضه «بترانس» قطعی شد
در این گروه زمان عرضه بلوک ۴۸/۳۵ درصدی ایران ترانسفو در شنبه آینده قطعی شد تا سومین عرضه عمده این شرکت طی چهار سال اخیر انجام شود.

شرکت ۱۵۰ میلیارد تومانی ایران ترانسفو که طی دو سال اخیر با مسائلی چون آثار مسائل بین المللی،چگونگی وصول مطالبات ۳۲۰ میلیارد تومانی، تبدیل دارایی‌های کم‌بازده به مولد، آثار نرخ ارز و تهیه مواد اولیه روبه‌رو‌ بود، در تاریخ ۶ شهریور شاهد سومین عرضه عمده در ۴ سال اخیر خواهد بود.

به این ترتیب سازمان خصوصی سازی به همراه شرکت مادر تخصصی ساتکاب(وابسته به وزارت نیرو) ۳۹/۲۸ درصد(سهام وثیقه شده) و ۴۲/۶ درصد از سهام و در مجموع ۸/۳۴ درصد را از طریق کارگزاری بانک توسعه صادرات راهی میز فروش می‌کنند.

این بلوک شامل ۵۲۲ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۷۸۵ سهم ایران ترانسفو است که به صورت یکجا و ۳۰ درصد نقد با مهلت پرداخت ۳۰ روز و باقی اقساط ۳ ساله به قیمت تابلو بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه ) به اضافه ۳۰ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۴/۶۹۲ ریال کمتر نباشد، عرضه خواهد شد. مبلغ سپرده این عرضه برای متقاضیان بیش از ۳/۷ میلیارد تومان است.

در گروه مالی، شرکت لیزینگ صنعت و معدن در دوره ۳ ماهه ۳۱ درصد از پیش‌بینی سود ۲۹۹ریالی هر سهم را پوشش داده است. در مجموع بازار روز شنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۴/۱۹ واحد مثبت بود و به ۲۴هزار و ۱۴۴واحد رسید.

ارزش معاملات این روز نیز ۴/۴۳ میلیارد تومان بود که ۸۶/۶۱ درصد آن را معامله ۲۶۸هزار برگه اوراق مشارکت شرکت سایپا تشکیل داد. همچنین از ۱۶۸نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۰۲نماد با کاهش قیمت و ۶۲نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقی هم بدون تغییر بودند.

همایون دارابی/روزنامه دنیای اقتصاد


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.