تحلیل فعالان اقتصادی از آینده تورم، برجام و صادرات

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران نشست هفدهم خود را به بررسی نتایج یک نظرسنجی از حدود هزار کارآفرین و صاحب کسب‌وکار اختصاص دادند. این نظرسنجی در مورد ریسک‌های کلان و صنعتی انجام شد.

تحلیل فعالان اقتصادی از آینده تورم، برجام و صادرات

به گزارش ممتاز نیوز، در ابتدای این جلسه و پیش از تشریح این گزارش، رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران به بیان برخی اخبار و حواشی رخ داده در حوزه انرژی ایران و جهان پرداخت.

وی به گفته‌های اخیر مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران مبنی بر افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور طی سال ۱۴۰۰ به میزان ۵ میلیارد مترمکعب نسبت به سال پیش از آن اشاره و تصریح کرد که بر اساس گفته‌های این مقام مسول، مصرف گاز طبیعی کشور طی سال گذشته ۲۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود.

پدیدار همچنین به یکی از مصوبات مجلس اشاره کرد که بر اساس آن، به دولت اجازه داده شده که به اشخاص معرفی شده از سوی دستگاه اجرایی و پس از تایید وزارت نفت، محصولات نفتا و میعانات گازی برای فروش و عرضه بین‌المللی داده شود.

وی نسبت به اینکه اشخاص و افراد موردنظر برای در اختیار دادن نفت و میعانات گازی به آنها باید از سوی دستگاه‌های اجرایی معرفی شوند، انتقاد کرد و این شیوه را خطرناک توصیف کرد؛ چرا که ممکن است که مانند ادوار گذشته، رانت و انحصار در این بخش شکل گیرد و بخش خصوصی فعال و توانمند و با سلامت‌کاری بالا، از این چرخه بیرون بماند.

در ادامه این جلسه، موسس و مدیر وب‌سایت دیده‌بان کسب‌وکار در تشریح گزارش اخیر این گروه با عنوان «دیده‌بانی محیط‌ کسب‌وکار ایران ۱۴۰۱»، با یادآوری اینکه در این تحقیق، حدود ۱۰۰۰ کارآفرین و فعال اقتصادی از بخش‌های مختلف، مورد پرسش و نظرسنجی پیرامون ریسک‌های کلان و صنعتی امسال قرار گرفته‌اند، افزود: جمع‌بندی نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که صاحبان کسب‌وکار نسبت به فضای کسب‌وکار پیش رو در سال ۱۴۰۱، خوش‌بین نیستند.

دلاوری افزود: بر این اساس، ۷۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که قدرت خرید مردم در سال ۱۴۰۱ کاهش خواهد یافت. این در حالی است که ۵۵ درصد از صاحبان کسب‌وکار مورد پرسش در این تحقیق، اعلام کرده‌اند که بیکاری طی امسال افزایش می‌یابد.

به گفته وی، همچنین این گزارش نشان می‌دهد که در حالی ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقد به تشدید رکود تولید طی امسال هستند که ۳۷ درصد نیز بر این باورند که امسال رونق صادراتی خواهیم داشت و ۳۱ درصد نیز اعلام کرده‌اند که محدودیت بیشتر صادراتی اعمال خواهد شد.

بر اساس مطالعه و پژوهش صورت گرفته، ۵۳ درصد از کارآفرینان بر این باورند که امسال کاهش تحریم‌ها رخ خواهد داد. این در حالی است که ۷۱ درصد پرسش‌شوندگان معتقدند که امسال تورم افزایش خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران همچنین به وضعیت قیمت ارز طی امسال از نظر پرسش‌شوندگان اشاره کرد که بر این اساس، ۳۹ درصد از فعالان اقتصادی معتقدند که قیمت دلار طی امسال معادل ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان خواهد بود؛ در حالی که ۳۴ درصد نیز بر این باورند که نرخ دلار در بازه ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان خواهد بود.

تشدید مهاجرت نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده، نکته دیگری است که در این گزارش به آن اشاره شد. به گفته داوری، ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دیده‌بان کسب‌وکار معتقدند که مهاجرت نیروی انسانی متخصص از کشور افزایش خواهد یافت. همچنین ۸۰ درصد از کارآفرینان سوال‌شونده در این تحقیق، اعلام کرده‌اند که امسال قیمت مواد اولیه و محصولات و خدمات نهایی، افزایش خواهد یافت در حالی که ۸۳ درصد نیز معتقدند که هزینه کسب‌وکارها به دلیل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تصاعدی می‌شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.