تحلیل فنی داربی ۹۵ به روایت مجید جلالی

کارشناس فوتبال ایران می‌گوید مربیان ایرانی باور دارند که اگر در کنار زمین به داور اعتراض نکنند، نتیجه نمی‌گیرند.

مجید جلالی در گفت‌وگو با ایسنا، در تحلیل فنی داربی ۹۵ اظهار کرد: ما می‌توانستیم از درون این بازی کیفیت‌های فنی و فرهنگی فوتبال‌مان را ببینیم. این ویترین فوتبال ماست. اگر مسائل آزار دهنده در این بازی دیدیدم دقیقا منطبق با شرایط حال حاضر فوتبال ماست. نمی‌توانیم بگوییم بازی بی‌کیفیت بود. پرسپولیس کمی منظم‌تر از حریف بازی می‌کرد اما سطح انگیزه که در استقلالی‌ها بود، بازی آنها را به سمت احساسی بودن برده بود.

وی افزود: تفاوتی که در نتیجه به دست آمد، در کیفیت فنی دو تیم وجود نداشت. پیروزی پرسپولیس به خاطر تیز هوشی عیسی آل‌کثیر بود، چون او در بهترین زمان در بهترین مکان قرار دارد. شهریار مغانلو و عیسی آل‌کثیر زوج بسیار خوبی را در پرسپولیس ایجاد کرده‌اند که این امر خیلی به پرسپولیس کمک می‌کند. در کنار این دو بازیکن ترابی و پهلوان هم عملکرد بسیار خوبی دارند. به اعتقاد من بازی می‌توانست از نظر فنی کیفیت بهتری داشته باشد چون ما از این دو تیم بازی‌های بهتری در آسیا دیده بودیم اما حساسیت‌های بازی تاثیرگذار بود.

جلالی در ادامه با بیان اینکه دیدگاه “شلوغ کنید تا جریان داوری به  نفع شما باشد” در فوتبال ایران حاکم شده است، گفت: این موضوع هم در نیمکت و هم بین بازیکنان حاکم است. با حرف هم نمی‌شود با این جریان مقابله کرد اما با جریمه و محرومیت می‌شود مقابله کرد. این معضل تبدیل به یک باور شده که اگر اعتراض کنید داور به نفع شما سوت خواهد زد. این باور به این سادگی‌ها هم قابل تغییر نیست.

او درباره استراتژی دو تیم استقلال و پرسپولیس در داربی ۹۵ گفت: دیدگاه‌های دو تیم به هم نزدیک بود. آنها بخشی از انرژی خود را روی این گذاشته بودند که تیم مهاجم باشند و بخش بیشتر انرژی خود را روی این گذاشته بودند که به دروازه حریف حمله کنند. در اجرایی کردن این کار پرسپولیسی‌ها بهتر عمل کردند. بعد از گل پرسپولیس، این تیم سعی کرد به دفاع نرود اما اراده استقلال پرسپولیس را به عقب برد. در هر صورت دو تیم توجه ویژه‌ای به قدرت خط حمله خود داشتند.

وی ادامه داد: خط حمله استقلال در صورتی  می‌توانند خوب باشند که تیم استقلال در طول بازی حمله کننده باشد و فضا به دست بیاورد. این تیم مقابل ذوب‌آهن حمله کننده بودند اما فضا نداشتتد. مهاجم‌های استقلال وقتی اثرگذار هستند که تیم حمله کند و فضا ایجاد شود. استقلال خیلی نمی‌توانست موقعیت گل ایجاد کند. شاید فرشید اسماعیلی کمی در ایجاد موقیت خوب کار می‌کند که در داربی عملکرد خوبی نداشت.

جلالی درباره  تعویض‌های دو  تیم هم گفت: آوردن فرشید اسماعیلی برای استقلال مفید بود. کلا به خاطر اینکه پرسپولیس در خطوط مختلف کارش مشخص است، وقتی تعویض می‌کند می‌تواند کیفیت خود را حفظ کند اما استقلال وقتی تعویض می‌کند تغییری ایجاد نمی‌شود، چون کلیات کاری که تیم انجام می‌دهند برای بازیکنانی که درون زمین هستند روشن‌تر است تا بازیکنانی که به عنوان یار تعویضی وارد زمین می‌شوند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره درگیری‌های بعد از بازی هم گفت: متاسفانه این موضوعات در فوتبال ایران وجود دارد و این چیزی نیست که الان بشود برای آن علاجی پیدا کرد. همانطور که گفتم در سال‌های مختلف در  لیگ برتر ایران باب شده که شما باید بتوانید روی نیمکت شلوغ کنید و داور را تحت تاثیر قرار بدهید تا از این طریق تصمیمات داور به نفع تیم شما باشد. اصل موضوع این است که این تبدیل به یک باور شده است و مدت‌ها است که وجود دارد. اگر یک مربی در روی نیمکت شلوغ نکند می‌گویند او نمی‌تواند حق تیمش را بگیرد. بنابراین این شلوغ‌کاری‌ها به عنوان یک پارامتر در در مربی‌گری حساب می‌شود. در هر صورت مربی باید شلوغ کند تا نشان دهد می‌تواند حقش را بگیرد. این یک به عنوان یک تاکتیک اجرا می‌شود. گاهی یک داوری مثل فغانی و یا ترکی همان اول مقابله می‌کردند اما در کل این به عنوان یک باور نتیجه‌سازی ایجاد شده است. گفته‌ می‌شود اگر می‌خواهید نتیجه بگیرید باید کنار نمیکت و درون زمین شلوغ  کنید. وقتی می‌گوییم داربی ویترین فوتبال است، یعنی همه در فوتبال ایران اینگونه‌اند. شما ببینید مصاحبه‌ها و بیانیه‌ها قبل از بازی مرسوم شده است. گاهی یک سرمربی خودش در کنار زمین شلوغ می‌کند و گاهی هم تعدادی را روی نیمکت می‌گذارد تا آنها اعتراض کنند.

او در پاسخ به این سوال که چرا داربی جذاب و بازی با کیفیت خوبی نبود، گفت: نمی‌توانیم بگوییم بازی بی کیفیتی را شاهد بودیم اما چرا بازی خیلی جذاب نبود، به این دلیل است که در چنین بازی‌هایی فشار روی بازیکنان و کادر زیاد است. اگر می‌خواهید در چنین بازی‌هایی عملکرد خوب خود را به نمایش بگذارید، تیم شما از نظر تکنیکی باید غنی باشد و بعد از آن باید تیم باتجربه‌ای نسبت به تحمل فشار باشید. اگر با تجربه نباشید پاس‌های عادی را از دست می‌دهید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.