تحلیل وزیر سابق اقتصاد فرانسه / شوک بزرگ اقتصادی در انتظار رییس جمهور آینده فرانسه

صبح روز دوشنبه همزمان با اعلام قطعی نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، شاخص های بورس فرانسه، اروپا و حتی آمریکا( وال استریت و نزدک) شاهد افت قابل توجهی بود. بسیاری از بازارهای جهان نگران پیروزی اولاند و شکست سارکوزی و رابطۀ آلمان و فرانسه برای مهار بحران اقتصادی اروپا هستند. اروپا پیش از این زوج مرکل- سارکوزی را موتور حل بحران اروپا می دانستند، حال با شکست سارکوزی و روی کار آمدن یک رییس جمهور چپی این احتمال وجود دارد که سوسیالیست های فرانسوی سازگاری چندانی با برنامه های آزادسازی اروپا نداشته باشند. آلن مادلن، وزیر سابق اقتصاد فرانسه و کاندیدای سابق ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۲ در گفتگویی به مهمترین ابعاد اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخته و می گوید رییس جمهوری آینده فرانسه با شوک بزرگ اقتصادی روبرو خواهد شد.
نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می کنید؟
فرانسه نیز همانند سایر کشورها از این اصل مستثنی نیست که می گویند، حکومت ها در پای صندوق های رأی به بوتۀ آزمایش گذاشته می شوند. اما در عین حال باید به شکاف موجود در استراتژی ها، احساس و هیجان به وجود آمده برای اعمال اصلاحات و فراموش کردن اروپا در مقطع فعلی که پیشتر سیاست اصلی سارکوزی بود، نیز توجه کرد. در خصوص رأی جناح ماری لوپن نیز باید گفت که این نشان دهندۀ آنست که تمایل زیادی در فرانسه برای دخالت دولت درمسائل اقتصادی وجود دارد که می تواند زمینه های گسترش پروتکسیونیسم باشد.
تبلیغات اقتصادی انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟
بین برنامه های سیاسی اعلام شده از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری و بازی های انتخاباتی فاصلۀ زیادی وجود دارد. از همین رو بود که مطبوعات و رسانه های خارجی، انتخابات فرانسه را بیهوده و سبک تفسیر کردند. به مسائل اصلی اقتصادی در این دور از انتخابات پرداخته نشد. از همه بدتر اینکه پیشنهادات ارائه شده در حوزۀ سرمایه گذاریها خیلی زود به همۀ امیدها در خصوص بازگشت رشدِ اقتصادی به کشور پایان داد. در صورتی که کاندیداها همین برنامه های اعلامی خود را پیاده کنند، فرانسه قهرمان مالیات در جهان خواهد بود.
کدام کاندیداها بیش از همه ایده های لیبرالیستی را مطرح کردند؟
هیچیک از کاندیداها در خصوص تبادل آزاد و اقتصاد بازار در تبلیغات انتخاباتی سخنی به میان نیاورد. ما همواره به یونان، اسپانیا و ایتالیا توصیه می کنیم که برای خروج از بحران باید بخش خصوصی را فعال کنند و درهای اقتصاد خود را باز کنند. اما در فرانسه هیچیکس از خصوصی سازی صحبت نمی کند. همۀ اینها نقش دولت را زیر سوال می برد و می تواند به عنوان تهدیدی هویت فرهنگی ما را به خطر بیندازد. همۀ شعارهای انتخاباتی روی بازگشت دولت، حکومت حمایت کننده از مردم متمرکز شده است. براساس یک نظرسنجی صورت گرفته میان ۲۵ کشور دنیا، به زحمت یک سوم فرانسوی ها موافق بازار آزاد هستند در حالیکه ۷۵% بقیۀ در کشورهایی مثل چین و برزیل و … هستند. نتیجه اینکه سیاستمداران ما با استفاده از همین پل درصدد دستیابی به قدرت هستند.
آیا این مشکلات در دور دوم انتخابات فرانسه نیز وجود خواهد داشت؟
این امیدواری وجود دارد که در مناظره های دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها بدون اینکه مسئولیت خود را به گردن دیگری بیندازند، مسائلی همچون سرمایه، ثروت، رشد اقتصادی، مهاجران و سایر مسائل مهم را مورد بررسی قرار دهند. ریاضت اقتصادی کافی نیست، کشور ما به رشد اقتصادی نیاز دارد. این مسئله با کاهش هزینه های دولت، تغییر مسیر دولت به سمت مسئولیت های واقعی و آزادسازی اقتصاد با حفظ توان رقابت متناسب با رشد اقتصادی میسر خواهد بود. در هر حال رییس جمهور آینده با شوک بزرگ واقعیات روبرو خواهد شد.

لزاکو/ ۲۳ آوریل ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۲۶۳۳۹

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.