تحلیل یک اصول گرا از دلیل افزایش واردات واکسن

یک عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: رئیس جمهور قبلی به دلیل تفکر غرب گرایی از چین و روسیه درخواست واکسن نکرد اما رئیسی با تماس با روسای جمهور چین و روسیه موجب شد تا واردات واکسن بیشتر شود.

محمدحسین شفیعی ها در گفت وگو با ایسنا، درباره اهمیت بازسازی اعتماد عمومی توسط دولت سیزدهم اظهار کرد: از دست رفتن اعتماد عمومی در هشت سال گذشته یکی از خسارت های بزرگی بود که به نظام وارد شد زیرا ویژگی بارز جمهوری اسلامی مردمی بودن آن است به گونه ای که مردم انقلاب و نظام را از خود می دانند، اما به دلیل رفتارهای خارج از عرف مسئولان دولتی در هشت سال گذشته این سرمایه اجتماعی به صورت تصاعدی از دست رفت.

وی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم با وعده های دهان پرکن از مردم رأی گرفت ولی این وعده ها محقق نشد. نه اینکه کاری صورت نگرفته باشد، بلکه آنچه قول داده شده بود محقق نشد. دلیل آن هم مسیر اشتباه دولت و بی توجهی به سرمایه های داخلی و گره زدن حل همه مسائل کشور در رابطه با آمریکا و غرب بود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: رئیس جمهور پیشین فکر می کرد با لبخند و قهقهه زدن با سران کشورهای اروپایی می تواند مشکلات کشور را حل کند در حالی که بارها رهبری و دلسوزان نظام به او یادآوری کرده بودند که امید به غرب خوش خیالی است. به هر حال هشت سال این مسیر طی شد و نتیجه آن بدتر شدن شرایط کشور بود. البته رئیس جمهور پیشین مدعی بود مشکلات به خاطر تحریم ها و ترامپ است ولی او با نوع تفکر و سیاست خارجی خود شرایط تحریم را ایجاد کرده بود.

شفیعی ها با بیان اینکه یکی از دلایل کاهش حضور مردم در انتخابات، کاهش اعتماد آن ها به مسئولین بود، گفت:  با این حال نیمی از مردم پای صندوق آمدند و انتخاب معناداری کردند. اکنون هم یکی از رسالت های بزرگ آقای رئیسی این است که باید اعتماد عمومی را بازسازی کند. او برای این کار برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را باید دنبال کند. البته راه کوتاه مدت را شروع کرده است و در روزهای تعطیل به استان ها سفر کرده و بین مردم می رود و حرف آن ها را می شنود و این تفاوت که یک رئیس جمهور در اتاق بنشیند و ویدئوکنفرانس برگزار کند و رئیس جمهور دیگری به میان آن ها برود قابل درک است. مردم اکنون جرأت می کنند به رئیس جمهور نزدیک شوند. شاید برخی به دلیل حسادت ایراد بگیرند که این اقدامات پوپولیستی است اما وقتی رئیس جمهور وارد معدن می شود و با معدنچیان صحبت می کند، مردم احساس می کنند که رئیس جمهور از خودشان است. اکنون رئیس جمهور در میان مردم می رود، نه اینکه در ماشین ضدگلوله بنشیند و محافظانش هم اجازه می دهند مردم به او نزدیک شوند. وزرا هم باید همین مسیر را دنبال کنند و به میان مردم بروند.

این عضو حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: مسئله مهم دیگری برای احیای سرمایه اجتماعی، عمل به وعده های دولت است. البته برای همه مردم قابل فهم است که بازسازی شرایط اقتصادی کشور زمان بر بوده و معجزه ای هم رخ نخواهد داد اما در یک دوره شش ماهه باید مردم احساس کنند که تغییراتی شروع شده است. یک نمونه آن هم کاهش قیمت سیمان بود که به دلیل قطع برق، دلالان آن را گران کرده بودند اما اکنون شاهدیم قیمت آن کاهش یافته است.

وی در ادامه مدعی شد: دولت قبل سلامت مردم را به FATF گره زد و جامعه را از واکسیناسیون محروم کرد اما امروز دولت سیزدهم واکسن به وفور وارد می کند و تلاش دارد سرعت واکسیناسیون را هم بیشتر کند. در واقع این دولت دنبال بهانه نیست. تماس رئیس جمهور با رئیس جمهور چین و روسیه موجب شد واردات واکسن بیشتر شود. در حالی که تفکر غرب گرایی رئیس جمهور قبلی مانع شد که با مقامات چین و روسیه تماس گرفته شود.

شفیعی ها در پایان گفت: این ها همه نشان می دهد دولت برای تحول در کشور برنامه دارد. امیدوارم با همکاری سه قوه به تدریج شاهد بهبود شرایط کشور باشیم تا اعتماد عمومی بازسازی شده و امید مردم بیشتر شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.