تحولات جمعیتی اخیر کشور را با مشکلات مواجه می کند

به گزارش ایرنا براساس اعلام روز دوشنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ‘محمدرضا مخبر دزفولی’ در نشست مشترک با اعضای کمیسیونهای فرهنگی و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: براساس تحقیقات انجام شده، این نتیجه حاصل شد که با توجه به تحولات اتفاق افتاده در دو دهه گذشته ما با معضل سقوط نسل مواجه هستیم و این موضوع می‌تواند ما را با مشکلات فرهنگی، اقتصادی و امنیتی مواجه کند.

وی افزود: هنگامی که برآیند و محصول مطالعات انجام شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، بعضی از افراد در این مورد ابهاماتی داشتند ولی هنگامی که مستندات مراکز ملی و بین‌المللی ارائه شد، این افراد هم مجاب شدند.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طبق قانون برنامه پنج ساله اول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قرار بر این بود که میزان باروری از ۴/۶ درصد در سال ۱۳۶۸ به ۴ درصد در سال ۱۳۹۰برسد، ولی با زیاده‌روی‌هایی که شد ما در سال ۱۳۷۱ به نرخ ۴ درصد رسیدیم.

وی افزود: متاسفانه به‌دلیل فقدان یک مرکز رصد راهبردی در موضوع تحولات جمعیتی و اعمال سیاست‌های دیکته شده از جانب نهادهایی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، ما امروز به نرخ رشد جمعیت ۸/۱ درصد رسیده‌ایم و در بعضی از نقاط کشور حتی با نرخ رشدجمعیت ۶/۱ درصد مواجه هستیم.

مخبر دزفولی هشدار داد: این سقوط آزاد جمعیتی برای یک جامعه آرمان‌خواه که رسالت جهانی بردوش دارد، از نظر امنیت ملی خطرناک است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق نظرات کارشناسی هر خانواده برای حفظ نسل باید حداقل دارای دو فرزند باشد، تا این دو فرزند در نسل آینده جایگزین پدر و مادر خود شوند.

وی به ارائه گزارش تحولات جمعیتی کشور از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت ایشان نیز نگران این موضوع هستند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: رهبر معظم انقلاب به بخش‌های مختلف سیاستگذار، قانونگذار و اجرایی ماموریت‌هایی را محول فرموده‌اند و بر این نکته نیز تاکید دارند که یک سرمایه‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی گسترده برای دفع این خطر لازم است.

وی افزود: همه ما موظفیم اقدامات لازم را انجام دهیم تا اوامر معظم‌له بر زمین نماند و با تدبیر و توجه به نیازهای حال و آینده جامعه و سایر متغیرها و آمایش مناسب سرزمینی و جمعیتی و استفاده صحیح از منابع منویات ایشان تحقق یابد.

مخبر دزفولی خواستار همکاری مجلس با شورای عالی انقلاب فرهنگی درراستای ارائه راهکارهای منطقی و عملی برای حل مشکلات جمعیتی شد.

وی در عین حال تاکید کرد: همانگونه که تحولات جمعیتی جاری یکباره اتفاق نیافتاده است، اصلاح و بهبود این روند هم باید با تدبیر و به تدریج انجام شود.

مخبر دزفولی نقش مشوق‌های مادی و معنوی و توجه به عقاید مذهبی مردم با همکاری علمای دینی را در بهبود مسائل و مشکلات جمعیتی موثر خواند.

فراهنگ**۱۰۵۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۳۵۵۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.