تحول در درمان سرطان/ کشف ژن بهبود دهنده شیمی درمانی

۱۴ام بهمن ،

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان مرکز ابداعات و تحقیقات زیست فناوری و مرکز پیری سالم در دانشگاه کپنهاگ دانمارک دریافته اند ژن FBH1به شیمی درمانی کمک می کند تا با سرطان بجنگد.

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان دچار عوارض جانبی شیمی درمانی می شوند و بخش عمده ای از این بیماران به درمان جواب نمی دهند.

“کلاوس سورنسن” مجری این تحقیقات گفت: نتایج مطالعات ما نشان می دهد ژن FBH1در فعال شدن بعضی داروهای شیمی درمانی در بدن و کشتن سلول های سرطانی ضروری است. اگر بتوانیم روش امکان پذیر برای افزایش فعالیت این ژن بیابیم می توانیم از سلول های خودمان برای بهبود درمان سرطان استفاده کنیم.

پژوهشگران از روشی موسوم به دخالت RNAبرای مطالعه نقش مهم بعضی ژن ها در DNAاستفاده کردند تا دریابند آیا سلول های سرطانی به شیمی درمانی واکنش نشان می دهند یا خیر.

کسپر فوگر مجری بخش تجربی تحقیقات گفت: با استفاده از این روش، یک تک ژن از سلول های سرطانی برداشته و سپس سلول ها در معرض شیمی درمانی قرار داده و دریافتیم ژنFBH1بری تاثیر شیمی درمانی نقش مهمی ایفا می کند.

در واقع حضور این ژن یک ضرورت مطلق به منظور کشتن موثر سلول های سرطانی با نوع شیمی درمانی بود که مورد مطالعه قرار داده بودیم.

شیمی درمانی با قرار دادن سلول های سرطانی در مرحله تقسیم در معرض نوعی استرس شدید کار می کند. نتیجه این امر آسیب مضر به DNAسلول است که امکان ترمیم ندارد و سبب مرگ سلول می گردد.

نتایج تازه نشان می دهد که در حقیقت این ژن FBH1  است که درشکل گیری آسیبDNAدر زمان شیمی درمانی نقش دارد و این دانش می تواند برای بهینه سازی شیمی درمانی به کار گرفته شود.

در دهه قبل ضروری بودن یک درمان هدفمند و شخصی برای بیماران سرطانی که کمترین عوارض جانبی را داشته باشد، مشخص شد.

با ارزیابی وجود ژن FBH1در یک سرطان، پزشکان می توانند تعیین کنند آیا بیمار از شیمی درمانی نتیجه مثبت دریافت می کند یا خیر.

نتایج تحقیقات ما می تواند نشان دهد که بیمار با میزان ژن FBH1کم و یا بدون این ژن در سلول های سرطانی، نمی تواند از انواع خاصی از شیمی درمانی سودی ببرد، اما شاید بتواند با درمانهای دیگری از بیماری خلاصی یابد. از این رو با استفاده از اثرانگشت ژنتیکی یک تومور، پزشک می تواند درمان منحصر به فردی را برای بیمار تنظیم کنند.

فوگر می گوید: امیدواریم شیوه ای برای افزایش فعالیت ژن  FBH1در سلول های سرطانی بیابیم چرا که این امر می تواند آنهارا به شیمی درمانی حساس کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Communicationsمنتشر شده است.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.