تحول در درمان نابینایی با لنز تماسی مملو از سلول‌های بنیادی

۱۹م آذر ،

تحول در درمان نابینایی با لنز تماسی مملو از سلول‌های بنیادی

تحول در درمان نابینایی با لنز تماسی مملو از سلول‌های بنیادی

دانشمندان دانشگاه شفیلد نوعی لنز تماسی تازه پر شده از سلولهای بنیادی را تولید کرده‌اند که می‌تواند بطور طبیعی اختلال بینایی را ترمیم کند.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، دانشمندان امیدوارند که این کاشت زیست تجزیه‌پذیر پر شده از سلولهای بنیادی که قابل تکثیر است، بتواند به التیام طبیعی چشم کمک کند.

سلولهای بنیادی اجزای اصلی رشد بافت می باشند که می توانند به تمام انواع مختلف سلولهای بدن تبدیل شوند.

محققان اکنون امیدوارند که این شیوه بتواند به میلیونها انسان در سراسر جهان برای حفظ و ترمیم اختلال بینایی کمک کند.

این فناوری برای درمان آسیبهای قرنیه یا همان لایه شفاف جلوی چشم طراحی شده که یکی از اصلی‌ترین مسبب‌های نابینایی در جهان است.

با این کاشت تازه، محققان با تقلید از ویژگیهای ساختاری چشم توانسته‌اند یک شیوه تازه برای تولید غشاهای باریک و بسیار ظریف برای کمک به پیوند سلولهای بنیادی به چشم ایجاد کنند.

آنها با استفاده از مجموعه‌ای از شیوه‌های پیچیده توانستند یک صفحه ماده زیست‌تجزیه‌پذیر تولید کنند که می‌تواند روی قرنیه قرار گیرد. این صفحه مملو از سلولهای بنیادی بوده که قادر به تکثیر می باشند و به بدن اجازه می‌دهند تا بطور طبیعی چشم را ترمیم کند.

درمان‌های استاندارد برای نابینایی قرنیه شامل کاشتهای قرنیه یا پیوند سلولهای بنیادی به چشم با استفاده از غشای انسانی اهدایی به عنوان ناقل موقت این سلولها به چشم می باشند.

اما برای بعضی از بیماران این درمان پس از چند سال با شکست روبرو شده چرا که چشم‌های ترمیم یافته این سلول‌های بنیادی را که برای ترمیم قرنیه ضروری می باشند، نگه نمی‌دارد.

یکی از ویژگی‌های اساسی این صفحه تازه آن است که حاوی بسته‌های کوچک حاوی سلولهای بنیادی بوده که آنها را داخل چشم نگه داشته و کنار هم قرار می‌دهد.

به گفته محققان، ماده واقع در مرکز این صفحه از حلقه اطراف نازکتر بوده؛ از این رو با سرعت بیشتری تجزیه شده و به سلولهای بنیادی برای گسترش در سطح چشم و ترمیم قرنیه کمک خواهد کرد.

بدون این ترمیم دائمی، بافت سفید و ضخیم زخم بر روی قرنیه شکل گرفته و سبب نابینایی جزئی یا کامل در بیمار می‌شود.

به گفته دانشمندان یکی دیگر از مزایای این صفحه آن است که تجزیه‌پذیر بوده و ماده سازنده آن با ماده مورد استفاده در سازه‌های چشمی مشابه است؛ از این رو مشکل رد سیستم ایمنی وجود نخواهد داشت.

آزمایشات نشان داده که غشاها از رشد سلول حمایت می‌کنند. در نتیجه انتظار می‌رود که کارآزمایی‌های بالینی در آینده نزدیک در هند آغاز شود چرا که این محققان با پژوهشگران موسسه چشم پراساد در حیدرآباد هند در حال همکاری می باشند.

این پژوهش در مجله Acta Biomaterialia انتشار یافته است.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.