تخریب جنگل‌ها، عامل کاهش بارندگی در نواحی استوایی است

_joungle_.jpg

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که پدیده تخریب و انهدام جنگل‌ها، باعث کاهش چشمگیر حجم بارندگی در نواحی استوایی و اطراف آن‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این بررسی‌ها نشان می‌دهد که وقتی هوا از روی زمین‌های سرسبز و جنگلی عبور می‌کند، حجم بارندگی دو برابر بیشتر از مواقعی می‌شود که هوا از روی زمین‌های عاری از فضای سبز و فاقد جنگل می‌گذرد. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که از دست رفتن پوشش‌های جنگلی به میزان زیادی از حجم بارندگی‌ها می‌کاهد.

به گزارش لایوساینس، کارشناسان زیست محیطی دانشگاه لیدز لندن در بیانیه جدیدی در این باره تاکید کردند که تخریب جنگل‌ها تاکنون باعث کاهش حجم زیادی از بارندگی‌ها در نواحی پرجمعیت همجوار جنگل‌های بارانی در آمازون و کنگو شده است.

در این مطالعه تاکید شد که اگر پدیده تخریب جنگل‌ها با سرعت فعلی ادامه پیدا کند، حجم بارندگی در آمازون ظرف ۴۰ سال آینده بیش از ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

این گروه از متخصصان با استفاده از مشاهدات ماهواره‌ای جدید از فضاهای سبز و بارندگی و با بکارگیری مدل‌های رایانه‌ای، الگوهای اتمسفریک جریان باد را پیش بینی کردند تا تاثیر آن را روی جنگل‌های نواحی استوایی زمین آشکار سازند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.