تخریب اثر باستانی iبه iبهانه یافتن گنج +عکس

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

محوطه باستانی مفیدی که حاوی ۵۸ سنگ نگاره بود و بر اساس مطالعات باستان شناسان ۱۰ تا ۱۲ هزار سال قدمت تاریخی داشت چند روز پیش توسط حفاران غیرمجاز iبه iبهانه یافتن گنج یا کشف معدن تخریب شد.

خبرگزاری مهر: محوطه باستانی مفیدی که حاوی ۵۸ سنگ نگاره بود و بر اساس مطالعات باستان شناسان ۱۰ تا ۱۲ هزار سال قدمت تاریخی داشت چند روز پیش توسط حفاران غیرمجاز iبه iبهانه یافتن گنج یا کشف معدن تخریب شد.

 در تازه‌ترین خبرها معاون میراث فرهنگی استان یزد از شناسایی عاملان این تخریب خبر می‌دهد.

سنگ نگاره های مزرعه مفیدی اردکان توسط انجمن حامیان میراث کهن اردکان در سال ۸۸ شناسایی شد و پس از آن، در تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۸۸ iبه شماره ۲۷۴۰۸ iبه ثبت ملی رسید.

این سنگ نگاره ها بر تکه هایی از سنگ صخره ای در فاصله نزدیک iبه ۶۰ کیلومتری شهر اردکان قرار داشت. اما iبه علت ناتوانی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در تامین امنیت و حفاظت از آن، وجود این محوطه iبه منظور عدم آگاهی سودجویان از مکان دقیق آن چندان اطلاع رسانی نشد.

نقوش بز کوهی بعد از تخریب

با این حال دوستداران میراث فرهنگی اخطارهای لازم را بارها iبه صورت شفاهی و مکاتبه ای در مورد حفاظت از این منطقه اعلام کرده بودند، اما پاسخ قانع کننده ای دریافت نکردند.

سنگ نگاره بزکوهی پیش از تخریب

میراث دوستان نیز برای حفظ و نگهداری این سنگ نگاره ها دو راه حل پیشنهاد دادند. گروهی با توجه iبه سوابق پیشی و همچنین محدودیتهای سازمان میراث فرهنگی در حفظ و نگهداری این آثار اصرار بر انتقال این سنگ نگاره ها iبه مکانی مناسب در شهر اردکان داشتند.

برخی دیگر نیز با توجه iبه اصول جهانی میراث فرهنگی و محوطه های تاریخی بر باقی ماندن آثار در محوطه اصلی و عدم جابجایی آنها و لزوم حفظ و نگهداری در محل تاکید داشتند که با تخریب این سنگها متاسفانه فرصتها بر باد رفت.

محوطه بعد از تخریب

چرا که چند روز پیش عده ای ناآگاه با بیل مکانیکی و لودر محوطه پیش از تاریخ مفیدی را iبه طور کامل ویران و با خاک یکسان کردند.

برخی بر این عقیده می باشند که این افراد iبه iبهانه یافتن گنج در پس این سنگ نگاره ها بودند و بعضی دیگر با توجه iبه معدن خیز بودن منطقه و فعالیت معادن مختلف بزرگ و کوچک در اطراف آن و فعالیتهای قانونی و غیرقانونی معدن یابان، گمان بردند که شاید این افراد برای یافتن معدن، کل محوطه را با بیل مکانیکی کندوکاو کرده اند.

سامان کارگر، معاون میراث فرهنگی استان یزد در این باره گفت: این تخریب و جابه جایی سنگ ها در محدوده ۶ در ۲۰ متر انجام شده است اما گروهی از باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی این موضوع را iبه صورت کارشناسی بررسی می کنند.

وی با اشاره iبه وجود محدوده کاوش معدن و ترانشه های اکتشافی معدن در این محوطه گفت: iبه احتمال بسیار، مخرب محوطه تاریخی مفیدی قصد سرقت سنگها و نقوش را نداشته بلکه هدفش کشف معدن بوده است با این حال یافتن گنج و آثار تاریخی نیز شاید علت دیگر وی بوده باشد.

کارگر گفت: علت تخریب، سرقت سنگ های تاریخی، میزان تخریب و محدوده تخریب شده جزو مواردی است که اداره میراث فرهنگی استان یزد آن را بررسی می کند. همچنین باستان شناسان نیز iبه دنبال پاسخ این سوال می باشند که آیا سنگهای منقوش دیگری، زیر آوار مانده اند یا آنها هم مخدوش شده و iبه سرقت رفته اند.

وی از پیگیری های حقوقی در این باره خبر داد و افزود: عوامل این تخریب شناسایی شده اند.

کارگر درباره اینکه چرا iبه اخطارهای دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر حفاظت از این محوطه تاریخی دور از دسترس توجه نشده است تا شاهد تخریب کل محوطه نباشیم گفت: محوطه های تاریخی بسیاری در اردکان و یزد وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی یزد درباره امکان انتقال سنگ نگاره ها برای حفاظت بیشتر هم توضیح داد: بعضی از سنگ نگاره ها درشت می باشند و امکان جابه جایی آنها وجود ندارد . این کار اجرایی و منطقی نیست. ضمن اینکه باید آثار تاریخی تا جای ممکن در محوطه های خود باقی بمانند اما می توان پیشنهاد کرد که مدیریت های محلی برای حفاظت از آثار بومی و غیر قابل دسترس، کمک کنند.

با این حال سازمان میراث فرهنگی ماجرا را پیگیری و iبه مراجع قضایی شکایت کرده است و عامل تخریب این محوطه تاریخی تحت تعقیب قرار دارد هر چند که این اقدامات نوش دارو پس از مرگ سهراب است.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.