تخریب زیستگاه اصلی پلنگ و کل و بز/ اثرات راهسازی در الموت تا صد ها سال ادامه دارد

اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیر کل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: عملیات راهسازی در محور الموت – تنکابن اصلی ترین زیستگاه پلنگ و کل و بز را تخریب کرد.

فرهادی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: مطالعات احداث جاده الموت – تنکابن از ۳ پیش اغاز شده که در ابتدا مقرر شد  وزارت راه و شهرسازی به منظور عبور از ارتفاعات مسیر عاطشت تا باغدشت را با حفر تونل باز کند اما همین طور که الان ملاحظه می کنیم ب گذشت ۳ سال علاوه بر  این که بر تعهد خود عمل نکرده سبب تخریب بهترین زیستگاه حیات وحش هم شده است.

وی در ادامه اذعان داشت: عملیات راهسازی گسستگی در زیستگاه حیات وحش ایجاد کرده که اثرات منفی آن تا صدها سال ادامه دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست قزوین با اشاره به پیگیری مجددانه از سوی محیط زیست در این مورد اظهار داشت: اگر چه هر بار ما اعتراض کردیم مسئولان امر کمبود اعتبار مرا مطرح کردند اما این سبب قابل توجیه نیست چرا که پیشنهاد ما مبنی بر حفر تونل از نظر اقتصادی هم به صرفه تر بود اما آقایان در کمال بی توجهی به محیط زیست عملیات را طبق طراحی خود اجرا کردند.

فرهادی کاهش ظرفیت سدها را از جمله معایب این عملیات عنوان کرد و تصریح کرد: عملیات راهسازی کوه بری که به صورت غیرمجاز صورت می گیرد سبب می گردد تا رسوبات مازاد را به سمت رودخانه های الموت رود، طالقان رود، رودخانه شاهرود جاری می کند و نهایتاً در پشت سد سفید رود ته نشین می گردد و سبب کاهش ظرفیت سد می گردد.

وی با اشاره به پیشرفت نزدیک به ۵۰ درصدی پروژه گفت: در حال حاضر پیشرفت کار در مرحله ایجاد پل  است و کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هم اکنون نیز می توانند مسیر را تغییر دهند چرا که اتمام آن‌ آسیب جبران ناپذیری را به حیات وحش وارد می کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان خاطر نشان کرد: طی این ۳ سال بارها این موضوع را پیگیری کردیم و حکم تعطیلی عملیات را گرفتیم اما آقایان از کانال های دیگری ورود پیدا کردند و پروژه را پیش بردند با توجه به این که باز هم دیر نشده و هم اکنون هم می گردد مسیر را تغییر داد./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.