تخریب نخلستانهای خرما در بم / عکس و مطلب ارسالی خوانندگان

میر اسدی ضمن ارسال تصاویر نوشت:

بمی که بعد از زلزله دلخراش سال ۸۲ می رفت که شکوه وعظمت چند ساله خود را به فراموشی بسپارد هم اکنون در حال تبدیل شدن به همان بم پر افتخار و با صلابت است و به مرکز توجهات بین المللی در سطح جهان و ایران بدل شده است . پس از زلزله بم سیر نگاههای بین المللی متوجه بم شد تا از آنچه که به گفته آنها میراث به جای مانده از گذشتگان ماست و فارغ از رنگ و نژاد و مذهب و ملیت به شمار می آید حفاظت و حراست نمایند تا زمینه های معرفی این میراث غنی را به عنوان الگو به جهانیان فراهم آورند . سال ۲۰۰۴  مصادف با  ۱۷ تیرماه سال ۱۳۸۳ سر آغازی بود برای اثبات این ادعا به نحوی که سازمان جهانی یونسکو  ارگ بم و منظر فرهنگی شهر زیبای بم را ثبت جهانی کرد ، افتخاری که تا به حال در ایران هیچ شهری به خود ندیده بود وبه نظر میرسد بعد از این هم این افتخار تا سالیان دراز در ایران از آن بم باشد . 

یکی از مهمترین فاکتورهایی که سازمان یونسکو در ضمیمه ثبت جهانی منظر فرهنگی در بم  تاکید داشت تعامل انسان با طبیعت در این شهر بود که با توجه به نظام آبرسانی قنوات و بر مبنای نظام اجتماعی حاکم  در بم شکل گرفته بود و تا به حال ادامه داشته است . نخلستانهای خرما در بم به عنوان یک عامل مهم وتاثیر گذار در ثبت منظر فرهنگی این شهر نقش جدا نشدنی و بی بدیلی داشته و از طرفی شهر بم را  باغ شهری نمونه در سطح جهان معرفی کرده است که نشان دهنده ی غنای بالای فرهنگ طبیعت دوستی و اهمیت به محیط زیست شهری در این شهر است.  اما در کنار این همه توجهات بین المللی در بم ، تهدیداتی هم چون خشکسالی سالهای اخیر ، خشک شدن برخی قنوات و از بین بردن نخلستانهای بم وتبدیل آنها به زمینهای مسکونی و تجاری از جمله عوامل تهدید کننده میراث فرهنگی و طبیعی این شهر به شمار می رود  میراثی که ریشه در تاریخ این شهر دارد و چالشهای موجود محیط زیست شهری این منطقه را با تهدیدات فراوان رو به رو میکند

===

شما هم می توانید مطالب، عکسها و فیلم های تولیدی خود را برای ما به آدرس shoma@khabaronline.ir ارسال کرده تا آنرا با نام خودتان منتشر کنیم.

لطفا فیلم ها بیشتر از ۵ مگابایت نباشد و ترجیحا در فرمت اف.ال.وی .flv ارسال کنید. همچنین عرض هر عکس حداکثر ۵۰۰ بوده و حجم عکس بیشتر از ۱۰۰ کیلوبایت نباشد. مطالب خود را نیز در قالب مایکروسافت ورد به صورت ضمیمه ارسال کنید.

/۵۶۵۶
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.