تخفیف ۳۰ و ۵۰ درصدی شهرداری تهران برای تبلیغات تولیدات داخلی

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از برگزاری جلسه کمیسیون فرهنگی- اجتماعی با سازمان زیباسازی شهر تهران خبر داد و گفت: پیشنهاد ما و کمیسیون به شورای اسلامی شهر این است که اجازه دهند وقتی مزایده تبلیغات کالایی تمام شد، بتوانیم ۲۰ درصد از سازه ای که دیگر تبلیغاتی روی آن نیست را به تولید داخلی با تخصیص ۳۰ درصدی بر روی عرشه ها با تخفیف ۵۰ درصدی ارائه دهیم، اما تولید داخلی باید تاییدیه سازمان استانداردسازی را داشته باشد. اگر همین کالا ارجحیت و ویژگی بالایی نسبت به کالاهای دیگر برخوردار باشد برای تبلیغات این کالا باز هم ۲۰ درصد تخفیف درنظر می گیریم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه برای تبلیغات تولیدات داخلی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیفات درنظر گرفته می‌شود، گفت: برخی از کالاها نام خارجی دارند، اما در داخل ایران تولید می شود، به همین دلیل دستگاههای ذیربط باید تعریف کنند که منظور از کالای داخلی یا خارجی چیست.

به گزارش مهر، محمدجواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران روز یکشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در ساختمان زیباسازی بیان کرد: مقام معظم رهبری امسال را به نام سال حمایت از تولید داخلی اعلام کرده اند و این طرح برای همه ما الزام‌آور است که در راستای فرمایش ایشان و خط مشی که تعیین می کند، حرکت کنیم.

وی گفت: بحث تولید ملی یک پکیج است که بخشی از آن تبلیغات محیطی است بروید و مقایسه کنید که میزان تبلیغات محیطی در تولید ملی تا چه حد بوده و آیا اینقدر که ما به این موضوع پرداخته ایم، دیگران نیز به آن توجه داشته اند یا خیر.
 
شوشتری افزود: ۸ نوع کالای خارجی داریم و می گوییم حمایت از تولید ملی باید انجام شود این در حالی است که برخی از کالاها نام خارجی دارند اما توسط کارگر خارجی و با سرمایه ایرانی در داخل تولید می شوند. برخی دیگر نیز سرمایه گذار ایرانی محصولی را در خارج از کشور تولید می کند و آن را به ایران می آورد در این صورت نمی دانیم که منظور از کالای خارجی و یا کالای داخلی چیست. به عنوان مثال شیرآلات عقاب توسط سرمایه گذار ایرانی در کشور خارجی تولید می شود و یا سامسونگ ۴۵۰۰ کارگر ایرانی دارد.
 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: در کتابچه تبلیغات آمده است که اگر اسم کالایی برند خارجی بود، ضرورتی به تغییر نام آن نیست و یا در موارد دیگر مانند چرخ خیاطی کاچیران که اسم اصلی آن ژانومه است به این موضوع برخورد می کنیم که نام آنها با نوع کالای تولید شده متفاوت است. این موضوعات شاید به وزارتخانه های صنایع، بازرگانی و یا فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط باشد. پس بهتر است جدولی ارائه کنند و بگویند این کالا تبلیغ نشود و یا نام خارجی آنها تغییر کند. در هر صورت باید آئین نامه تبلیغات ریزتر شده و تعیین و تکلیف شود. آیا اگر امروز تمام کالاهای خارجی را از سطح جمع کنیم، این حمایت از تولید ملی است؟
 
وی ادامه داد: معتقدیم تبلیغات کالا حیات اقتصادی و نشاندهنده زنده بودن شهر است. بحث تبلیغات کالا یعنی پویایی اقتصاد و رقابت و هر کسی جنس بهتری دارد در ویترین قرار می گیرد تا انتخاب شود.
 
شوشتری تصریح کرد: رسانه ها بررسی کنند که از کی تا به حال جایزه صادراتی برای تولیدات داخلی داده شده است. آیا ایجاد انگیزه برای تولیدکننده داخلی مهم تر است یا تبلیغات؟ ما در سال گذشته ۱۱۳ نوع مجوز تبلیغات دادیم که ۱۰۰ نوع آن تولید داخل بود.
 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از برگزاری جلسه کمیسیون فرهنگی- اجتماعی با سازمان زیباسازی شهر تهران خبر داد و گفت: پیشنهاد ما و کمیسیون به شورای اسلامی شهر این است که اجازه دهند وقتی مزایده تبلیغات کالایی تمام شد، بتوانیم ۲۰ درصد از سازه ای که دیگر تبلیغاتی روی آن نیست را به تولید داخلی با تخصیص ۳۰ درصدی بر روی عرشه ها با تخفیف ۵۰ درصدی ارائه دهیم، اما تولید داخلی باید تاییدیه سازمان استانداردسازی را داشته باشد. اگر همین کالا ارجحیت و ویژگی بالایی نسبت به کالاهای دیگر برخوردار باشد برای تبلیغات این کالا باز هم ۲۰ درصد تخفیف درنظر می گیریم.
 
وی گفت: اگر شورا یک فوریت این طرح را تصویب کند می توانیم این طرح را اجرایی کنیم. همچنین بحث عمده ای از تبلیغات فرهنگی شرکت ها را می توان به جملاتی درباره استفاده از تولیدات داخلی اختصاص داد به شرطی که مردم تولیدات داخلی را بشناسند.
 
شوشتری گفت: پیام و موضوعی که رهبری در نام گذاری یکسال عنوان می کنند، محدود به یکسال نیست و باید این خط مشی را برای سال های دیگر نیز درنظر گرفت.
 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: زمانی که کالایی وارد گمرک می شود به وزارت صنایع می‌رود تا درخواست تبلیغات بگیرد و وزارت صنایع نیز این درخواست را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌فرستد، در صورت تایید و بررسی وضعیت عکس، جملات و طرح آن برای سازمان زیباسازی ارسال می‌شود و ما نیز براساس تاییدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تبلیغ آن محصول را در شهر می دهیم.
 
وی درباره جایگاه شهر تهران در میان کلان‌شهرهای دنیا نیز گفت: مطالعاتی را به نام شهرهای زیبای جهان آغاز کرده ایم و پیگیری کرده ایم که آیا سازمان یونسکو و ملل و یا سازمان های بین المللی دیگر در این باره یا مجموعه کلان‌شهرهای آسیایی مطالبی را جمع آوری کرده اند که بشود برای پیدا کردن شاخص ها به آن مراجعه کرد، اما چیزی پیدا نکردیم. با این حال در طول سال جلسات زیادی با مهمانان خارجی داریم که از نقاط مختلف شهر تهران بازدید می کنند و بر این عقیده استوارم که تهران شهر جذاب و دیدنی است. شاید نقاط ضعفی داشته باشد که آن هم مربوط به تنوع مبلمان و جایگاه کودکان در فضای شهری است.
 
*تنها یک مورد جمع آوری تابلوی پزشکان را داشته ایم
 
شوشتری درباره اینکه برخی از شهرداریهای مناطق به صورت خودسرانه اقدام به جمع آوری تابلوی پزشکان کرده اند، گفت: یکی از همکاران ما در یک ناحیه از منطقه شهر بدون هماهنگی تعدادی از تابلوهای پزشکان را جمع آوری کرده بود. از همه طرف به ما اعتراض کردند، اما در بررسی ها متوجه شدیم این تنها یک اتفاق بوده است ما با سازمان نظام پزشکی ارتباط و تعامل خوبی داریم حتی با توافق خودشان تابلوهای ایستاده را حذف کردیم. خیابان میرداماد نیز این پروژه انجام شده است. حتی هفته گذشته در جلسه ای با دوستانمان در نظام پزشکی مطرح کردند که باید درباره تابلوهای پزشکان نظر سازمان زیباسازی حتما نقد شود به هر صورت درباره این اتفاق از پزشکان عذرخواهی کردیم.

ساماندهی تابلوهای اصناف بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد
 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره جمع آوری تابلوهای اصناف نیز گفت: ساماندهی تابلوهای اصناف بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. ما در تهران حدود ۳۰۰ نفر داریم که پروانه کسب تابلوسازی دارند، اما یک‌هزار و ۶۰۰ نفر تابلوساز داریم که ۹۰ درصد مردم و صاحبان صنوف نظر تابلوساز را به عنوان نظر کارشناسی می شناسند.
 
وی درباره ورودی های شهر تهران بیان کرد: برخی از دوستان معتقدند ورودی های شهر تهران حتما نباید دروازه باشد در حالی که می تواند این ورودی ها را ساماندهی و برای آن نماد تعریف کرد. استفاده از المان ها، نورپردازی ها در شب و فضای سبز می تواند در ورودی مانند قم- تهران و یا عوارضی ها دیده شود.
 
شوشتری افزود: درباره حریم و ورودی مناطق ۱۵، ۱۹، ۲۰، ۴، ۲۲ و ۲۱ هفته ای دو روز کارگروهی درباره ورودی های شهر برگزار می شود و امیدواریم حداقل ورودی خاوران در مرقد امام خمینی(ره) را امسال ساماندهی کنیم و برای باقی ورودی ها نیز مشاور گرفته شده است، اما اینکه حتما در ورودی شهر دروازه بزنیم ممکن است اجرایی نشود.
 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: ۵۴۰ مجسمه ثابت در نوروز امسال نصب شده است و بالغ بر ۵۰ سردیس و تندیس اعم از سرداران شهید و جوانمردان در پارک جوانمرد قرار گرفت.

برگزاری سومین بینال مجسمه سازی و سمپوزیسیوم سنگی در شهریور
 
وی گفت: سومین بینال مجسمه سازی و سمپوزیسیوم سنگی در شهریور ماه برگزار می شود که حدود ۳۰۰ هنرمند در این سمپوزیسیون شرکت خواهند کرد. ۹۰ نفر از هنرمندان خارج از کشور نیز ثبت نام کرده اند این در حالی است که قبلا تنها ۶ خارجی شرکت داشتند.

شوشتری گفت: نقاشی دیواری بزرگی بالغ بر ۱۰ هزار متر در اتوبان یادگار امام خمینی(ره) درباره رویدادهای انقلاب کار می شود.
 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: بنا داریم در هر مسجدی با توجه به وضعیت فیزیکی مساجد یادمانی از شهدای همان محله مانند سقاخانه را طراحی کنیم. اکنون این طرح در ۳۰ مسجد در حال انجام است.
 
وی درباره تبلیغات فرهنگی سطح شهر گفت: کارگروهی متشکل از ۵ نفر از روحانیون، روانشناشان و طراحان گرافیست روی این موضوع کار می کنند شاید مشکلاتی داشته باشد، اما روبه رشد است. چندی پیش یکی از بزرگان انتقاد کرده بود که برخی احادیث نوشته شده در سطح شهر مشکل دارد اما زمانی که با او صحبت کردم متوجه شدم که تنها یک مورد حدیث وجود داشته که اعرابش مشکل داشته است.
 
شوشتری درباره راه اندازی رشته تحصیلی فوق لیسانس معماری نور گفت: در شورای برنامه ریزی دانشگاه تهران مصوبه آن گرفته شده است تا در مهر ماه این رشته را راه اندازی کنیم.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.