تداخل دارویی ۹۰ درصدی برای بیماران پرخطر

همزمان با روزجهانی سلامت روان، اختتامیه، نخستین کنگره بین‌المللی اضطراب در بیمارستان فوق تخصصی رضوی در مشهد برگزار شد.

در نشست خبری در حاشیه این مراسم پروفسور گرجی، دبیر علمی این کنگره با تأکید بر معضلات تداخل دارویی گفت: ازجمله طرحهای کلینیکی قابل تامل در زمینه اضطراب که به آن خواهیم پرداخت، طرح ارتباط مناسب میان روانپزشک، داروساز و بیمار است. زیرا همانگونه که می‌دانید برخی از داروها به درستی تجویز نمی‌شود وتداخل دارویی از معضلات جامعه ماست. به طوری که بنابر پژوهشهای منتشر شده، دربرخی موارد گروههای پرخطر تا بالای ۹۰ درصد تداخل دارویی داشته‌اند وتداخل دارویی نه تنها باعث کاهش اضطراب نمی‌شود بلکه آن را تشدید می‌کند.
وی در پاسخ به خبرنگار ما و تعامل پزشکان وروانپزشکان برای کاهش تداخل دارویی گفت: براساس کار تحقیقاتی که مشترک مرکز شفا و بیمارستان رضوی، در بیماران پرخطر نظیر جانبازان اعصاب وروان تداخل دارویی تا بالای ۹۰ درصد دیده شد.
این درحالیست که هیچ ساختاری مساله تداخل دارویی را بررسی نمی‌کند زیرا یک بیمار تنها یک متولی ندارد وبیماران به دلیل دردهای متعدد به پزشکان مختلفی مراجعه می‌کنند. برخی پز شکان نیز به هنگام ویزیت، زمان کافی رابرای شرح حال گرفتن کامل از بیمار صرف نمی‌کنند. درحالی که ازپرسشهایی که پزشکان باید همواره از بیماران بپرسند این است که؛ «چه دارویی مصرف می‌کنید».
پروفسورگرجی با تاکید بر عوارض اقتصادی تداخل دارو اظهارکرد: براساس بررسی به عمل آمده در یکی از کلینیکها مشخص شد، سالانه نزدیک به دومیلیارد تومان دارو به دلیل تداخل دارویی از بین می‌رود و عوارض آن سلامت انسان را به خطر می‌ا ندازد.
وی همچنین اظهار داشت: تداخل دارویی شامل سه سطح خفیف، متوسط وشدید است که بحث ما بر روی سطوح متوسط وپرخطر است.
بنابراین در برخی موارد چنانچه برخی داروها قطع شود، تا سی درصد بیماران بهبود خواهند یافت و برخی سطوح اضطراب را میتوان تا ۷۰-۶۰ با گفتگو با بیمار وتغییر سبک زندگی درمان کردو آخرین مرحله درمان، استفاده از دارو است.

گیاهان هم تداخل دارویی ایجاد می‌کند
دبیر علمی کنگره بین المللی اضطراب با اشاره به نقش موثر پزشک خانواده درکاهش مسایلی نظیر تداخل دارویی، افزود: چنانچه این طرح به درستی انجام شود و مطابق استانداردهای جهانی اجرا شود وپزشک تمام وکمال اطلاعات بیماررا از جهات مختلف دراختیارداشته باشد، میتواند موثر باشد.
وی ادامه داد: گیاهان دارویی که به عنوان درمان مصرف می‌شود نیز به طور حتم می‌تواند تداخل دارویی باداروهای شیمیایی داشته باشد حتی برخی از عوارض جانبی این داروها گاه بیشتراز داروهای شیمیایی می‌باشد. بنابراین چنین داروهایی نیز باید با نظارت متخصص وپزشک مصرف شود.
پروفسورگرجی با تاکید بر این که براساس کنگره هایی که تا کنون در بیمارستان رضوی برگزار شده، نباید به نشستهای عادی ختم شود بلکه 
سعی داریم این کنگره آغاز یا ادامه 
پروژه باشد،گفت: کنگره بین المللی اضطراب نیز گامی نخست از پروژه اضطراب زدایی از جامعه است که برای گروههای عمده هدف شامل کودکان، نوجوانان وجوانان وسپس بزرگسالان پژوهش کردیم.
وی افزود: برای گروه کودک تا جوانان مسایل مختلفی را طی طرحی دوساله بررسی خواهیم کرد، که مهمترین آنها دراین زمینه عبارت است از؛اضطراب در مدارس، اضطراب تحصیلی و کودکانی که در خانواده‌های پرخطر زندگی می‌کنند. همانند؛ اطفالی که والدین زندانی یا معتاددارند ویا کودکانی که تجربه زندگی در خانواده‌های طلاق را داشته‌اند. همچنین به شایع ترین موارد اضطراب در زندگی بزرگسالان نظیر؛ اضطراب شغلی، اضطراب وبیماری‌ها و اضطراب وطلاق خواهیم پرداخت.

اضطراب و بیماریهای جسمی
دکتر گرجی با بیان اینکه بیش از سی تا ۴۰ درصد از بیماریهای جسمی منشا اضطرابی دارند، گفت: دربرخی کشورها این رقم شاید فراتر رود. اما براساس اطلاعات موجود، بخشی از بیماریهای گوارشی، قلبی و سردرد ریشه در اضطراب دارد. بنابراین چنانچه اضطراب رادراین بیماران درمان قطعی شده و یا دردهایشان کاهش می‌یابد.
وی درادامه با اشاره به اجرای پروژه بررسی اپیدمی لوژیکی اضطراب افزود: آمار قابل توجهی در زمینه شیوع و دلایل اضطراب وجود نداردو با همکاری مرکز اضطراب دانشگاه فلوریدا، پژوهشهایی را برای اضطراب زدایی در قالب مخاطبان عادی ومتخصصان اجرا خواهیم کرد.
دکترگرجی به وضعیت اضطراب در غرب اشاره کرده وگفت: درحال حاضر سی تا سی وپنج درصد مردم این جوامع دچار اضطراب هستند و سه تا چهاردرصد نیز به بیماری اضطراب مبتلا یند و ماباید به بررسی و کاهش اضطراب درجامعه بپردازیم.
دکتر عبدالحسینی رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی نیز با اشاره به این که تاکنون ۴۰ کنگره بین المللی دراین بیمارستان برگزار شده، گفت: ماسعی به رشد علمی وعملی رسیدیم و اقبال متخصصان به کنگره‌های برگزار شده می‌توان این امر را ثابت کرده است. از دستاوردهای متعدد این کنگره‌ها می‌توان به ارتباط خاص بیمارستان رضوی با سازمان بهداشت جهانی در ترومای جاده‌ای اشاره کرد این بیمارستان 
به عنوان پایلوت، سازمان بهداشت جهانی درمنطقه معرفی شود و در کنگره گردشگری جهان اسلام که آذرماه
 برگزار می‌شود ۵۷ کشور مسلمان حضور دارند.

اضطراب ناشی از اهداف دست نیافتنی است
رییس بیمارستان رضوی و رئیس نخستین کنگره بین المللی اضطراب بیمارستان رضوی در ادامه با بیان اینکه برای درمان اضطراب تلاش می‌شود گفت: دو دلیل اصلی برای برگزاری این کنگره وجود دارد: دلیل اول نیاز جامعه و افزایش بروز بیماری اضطراب در زندگی ماشینی است، و دلیل دوم که از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است وابستگی این مرکز به آستان مقدس امام هشتم و تأکید تولیت عظمای آستان قدس رضوی حضرت آیت‌ا… طبسی مبنی بر انجام فعالیت‌های این مرکز برپایه اصول علمی و پژوهشی و اعتقاد به اینکه کلید درمان این بیماری در تعالیم و آموزه‌های غنی و قوی دینی ما نهفته است، می‌باشد.
وی افزود:اگر زندگیمان براساس تعالیم و دستورالعمل‌های پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) و سایر ائمه بخصوص امام هشتم(ع) پایه ریزی شود و بتوانیم در زندگی اهداف اصلی را از وسیله‌ها جدا کنیم می‌توانیم خودمان و همچنین سایر انسانها را با آن هدفی که خلق شده‌اند تربیت کنیم، یعنی در مسیر صحیح قرار بگیریم.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.