تداوم اختلاف‌ بر سر معرفی خانه‌های خالی!

درحالیکه باید واحدهای مسکونی خالی از سکنه تا پایان آذرماه به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی شود، وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول شناسایی و معرفی این واحدها از شناسایی و معرفی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خبر می‌دهد اما رئیس سازمان مالیاتی این موضوع را تایید نکرده و می‌گوید که این وزارتخانه باید تا پایان ماه جاری واحدهای موردنظر را معرفی کند.

تداوم اختلاف‌ بر سر معرفی خانه‌های خالی!

به گزارش ممتاز نیوز، طبق قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  

در این زمینه، قانون، وظیفه شناسایی خانه‌های خالی را برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته است و بدین منظور، سامانه املاک و اسکان در مردادماه سال گذشته آغاز به کار و مردم را ملزم کرد که اطلاعات سکونت خود را در این سامانه اعلام کنند.  

تازه‌ترین اعلام معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در این راستا حاکی از آن است که در تاریخ ۱۷ آبان ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به ریاست سازمان امور مالیاتی یک میلون و ۱۷۴ هزار واحد خالی را معرفی شده که بیش از ۹۰۰ هزار واحد خانه خالی متعلق به اشخاص حقوقی است. طبق گفته محمود محمودزاده تاکنون مجموعا حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

این در حالی است که رئیس کل سازمان امور مالیاتی در تازه‌ترین اظهارات خود در این رابطه به واحدهای مسکونی معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی اشاره‌ نکرد و گفت: باید اطلاعات این خانه‌ها را از سامانه وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم که بر اساس آیین‌نامه مصوب دولت باید تا پایان آذر یعنی کمتر از ده روز دیگر اطلاعات قطعی در اختیار ما قرار گیرد.

پیش از این نیز، معاون وزیر راه و شهرسازی در مهرماه اعلام کرده بود که گروه اول خانه‌های خالی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد است که شهریور سال گذشته مطابق قانون سال و ابلاغیه ۱۳۹۵ شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌ است. طبق این قانون، اگر واحدها یک سال خالی بمانند مشمول مالیات می‌شوند.

طبق گفته وی، مالیات این ۱.۳ میلیون واحد، قطعی است و باید اخذ شود. فقط بحث بر سر نحوه معرفی است که سازمان امور مالیاتی معتقد است “باید بر اساس سیستم MPLS و طبق سند دولتی، این معرفی صورت گیرد. بدین صورت که این سیستم بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود”.

اما معاون سازمان امور مالیاتی در پاسخ به آن گفت که در آن زمان هیچ واحد مسکونی خالی به سازمان معرفی نشده و اینکه گفته می‌شود سازمان امور مالیاتی درخواست کرده اطلاعات واحدهای مسکونی خالی یکبار دیگر از طریق سامانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال شود، چنین چیزی وجود ندارد و ملاک تشخیص، ماخذ و مطالبه مالیات، خروجی و اعلام دقیق سامانه املاک و اسکان است.

بنابراین، در شرایطی که به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و قانون مالیات‌ خانه‌های خالی باید هر چه زودتر اجرا شود، لازم است تا سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی به عنوان دو مسئول اجرایی در این زمینه ابهامات مربوط به معرفی خانه‌های خالی را برطرف کنند که مشخص شود کدامیک از آن‌ها در اجرای این قانون سنگ‌اندازی می‌کنند زیرا، وزارت راه و شهرسازی از معرفی  واحدهای خالی به سازمان مالیاتی خبر می‌دهد اما این سازمان می‌گوید که هنوز خانه خالی به او معرفی نشده است‌.

همچنین، سازمان امور مالیاتی باید مشخص کند که سامانه املاک و اسکان را به عنوان مرجع شناسایی و معرفی خانه‌های خالی قبول دارد یا خیر، زیرا مطرح می‌شود که این سازمان درخواست می‌کند تا اطلاعات واحدهای مسکونی خالی یکبار دیگر از طریق سیستمی مبتنی بر یک سند دولتی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال شود.

از سوی دیگر، اگر مسئله در معرفی خانه‌های خالی سیستمی است که وزارت ارتباطات باید ایجاد کند، چرا این اقدام صورت نمی‌گیرد تا اجرای قانون مالیات خانه‌های خالی سرعت بگیرد؟

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.