تداوم حضور ایران‌چک‌ها در چرخه پولی

جام جم آنلاین: مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی از لایحه بودجه۹۱، به بانک مرکزی مجوز داد تا اقدامات لازم را برای تداوم چاپ و انتشار ایران‌چک ۵۰ هزار تومانی در سال جاری انجام دهد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه بند الحاقی ۲۵ لایحه بودجه ۹۱ در بخش هزینه‌ای را تصویب کردند.

بر این اساس بانک مرکزی مجاز است اقدامات لازم را در زمینه تداوم چاپ و انتشار ایران چک بانک مرکزی با طرح‌های موجود و با مسدود کردن معادل ریالی مبالغ ایران‌چک‌های منتشره تحت نظارت هیات نظارت اندوخته اسکناس طبق قانون پولی و بانکی کشور به‌عمل آورد.

قسیم عثمانی، نماینده بوکان پیش از تصویب این ماده، پیشنهاد حذف کل این بند را از کل لایحه با این استدلال که انتشار ایران‌چک قانونی نیست، مطرح کرد و گفت: باتوجه به نظر اخیر هیات تطبیق مصوبات مبنی بر غیرقانونی بودن چاپ مجدد انتشار ایران‌چک، وجود چنین بندی قانونی نیست و به آن معناست که بانک مرکزی می‌تواند طبق گذشته کارهای قبلی‌اش را ادامه دهد و ایران‌چک چاپ کند.

در ادامه نماینده دولت ضمن مخالفت با پیشنهاد حذف کل این بند، گفت: با توجه به مشکلاتی که به‌دلیل تحریم‌ها برای افزایش چاپ اسکناس وجود دارد و ۶۰ درصد از ارزش پولی کشور از طریق مبادلات ایران‌چک تامین می‌شود، از این‌رو حذف این بند و به‌دنبال آن جلوگیری از انتشار مجدد ایران‌چک مشکلاتی را برای کشور به‌دنبال می‌آورد.

وی افزود: در این ماده مقرر شده است که هیات نظارت اندوخته اسکناس، بر چاپ ایران‌چک نظارت داشته باشد و جواز لازم را بدهد. از شما نمایندگان درخواست دارم که اجازه دهید ایران‌چک به همین ترتیب منتشر شود و ترتیبات بانکداری الکترونیک را دولت فراهم کند. با این توضیحات سرانجام مجلس به تداوم حضور ایران‌چک‌ها در چرخه پولی کشور رای مثبت داد.

ممنوعیت دریافت سود و کارمزد بیش از نرخ مصوب برای بانک‌ها

همچنین براساس مصوبه مجلس، بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری دولتی و خصوصی مجاز به دریافت سود و کارمزد بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار نیستند.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس مقرر کردند در مورد حمایت از تولید، سرمایه و کار ایرانی، بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری دولتی و خصوصی مجاز به دریافت سود و کارمزد بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار نیستند.

همچنین مقرر شد به‌منظور ترویج فرهنگ مصرف کالاهای تولید داخل، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از محل منابع داخلی نسبت به تهیه برنامه‌های ویژه و عمومی در جهت فرهنگ‌سازی مصرف کالای تولید داخلی، حمایت از سرمایه و اشتغال، اقدامات لازم و معمول را انجام دهد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.