تدوام واردات گندم با وجود کافی بودن تولید داخل


تدوام واردات گندم با وجود کافی بودن تولید داخل

۱۳:۰۶ (سه شنبه ۳ مرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

در حالی که معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود امسال حداقل ۱۴ میلیون تن گندم از مزارع کشور برداشت می‌شود که کفاف مصرف و نیاز داخل را می‌دهد و نیازی به واردات نداریم اما در فصل بهار دو میلیون تن گندم به ارزش ۸۰۲ میلیارد تومان وارد کشور شد و البته همچنان هم ادامه دارد.

در حالی که سال گذشته هیچ گندم به کشور وارد نشد اما امسال میزان واردات شدت گرفته به طوری که فقط در خرداد ماه بیش از ۷۱۴ هزار تن گندم وارد ایران شده که ۶۶ هزار تن از این میزان به ارزش ۲۲٫۱ میلیون دلار از آمریکا بوده است.

در مجموع در فصل بهار بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم از کشورهای سوئیس، آلمان، اتریش، ازبکستان، امارات، برزیل، سنگاپور، روسیه، قزاقستان و هلند وارد کشور شد و گفته می‌شود که بزودی یک میلیون تن گندم دیگر نیز از پاکستان وارد خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی‌های وزارت جهاد کشاورزی امسال حداقل ۱۴ میلیون تن گندم برداشت می‌شود که کفاف مصرف و نیاز داخل را می‌دهد و به گفته مجید خلیلی خشنود ـ سرپرست امور تولیدات گیاهی وزارت کشاورزی ـ کاهش مصرف گندم خوراکی پیش بینی شده و طبق آماری ۹٫۵ میلیون تن نیاز گندم نان کشور است.

سال گذشته که ۱۳٫۵ میلیون تن گندم در کشور تولید شده بود به گفته خشنود مازاد مصرف خوراکی ایران بوده است و وارداتی هم نداشته‌ایم اما امسال پیش‌بینی‌ها حاکی از واردات شش تا هفت میلیون تنی گندم است.

از سوی دیگر گندم وارداتی حدودا کیلویی ۶۰۰ تومان است اما گندم داخلی با نرخ افزایش یافته نهایتا کیلویی ۴۲۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود و ۱۸۰ تومان ارزان‌تر از گندم وارداتی است.

شش میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار سطح گندمزار‌های کشور است که چهار میلیون هکتار آن اراضی دیمی بوده و دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی آن آبی است.

با توجه به اهمیت امنیت غذایی و به‌ویژه نقش تعیین‌کننده‌ گندم در بسیاری از مبادلات و مجادلات جهانی، خودکفایی در تولید این محصول به‌عنوان یکی از اولویت‌های اساسی بخش کشاورزی بسیاری از کشور‌های جهان و ایران مطرح است.

کشور ما که تا ۵۰ سال پیش با تولید چهار میلیون تنی گندم پاسخگوی نیاز مصرف جامعه بود، از سال ۳۸ به بعد به دلیل کمبود تولید و افزایش مصرف سرانه، نیازمند واردات شد و این وابستگی هر سال افزایش یافت و در برخی سال‌ها مجبور بودیم بیش از یک میلیارد دلار برای واردات گندم هزینه کنیم.

تا اینکه با سیاست افزایش قیمت خرید تضمینی، کشاورزان به افزایش کشت این محصول و تداوم آن ترغیب شدند و از سال ۸۳ پس از حدود ۴۵ سال وابستگی به واردات گندم خارجی، به خودکفایی رسیدیم و ۲۶ آبان‌ماه هر سال به عنوان روز ملی خودکفایی گندم در تقویم ایران ثبت شده است.

اما در شرایطی که کشورمان از هشت سال پیش جشن خودکفایی گندم را برپا کرده است و آمارهای تولید از کفایت مصرف حکایت می‌کنند، واردات گندم دو می‌تواند داشته باشد اول اینکه آمارهای تولید نادرست بوده و هنوز به خودکفایی نرسیده‌ایم و دوم دست‌های پنهان عامل واردات این محصول هستند.

.

.

.

.

..

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.