تدوین سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ورزش‌های دانشگاهی/ تشکیل پرونده تندرستی برای دانشجویان تازه

۲۶خردادماه،

مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم از تدوین سند چشم انداز ۱۴۰۴ ورزش‌های دانشگاهی خبر داد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر کشتی‌دار در نشستی خبری با اشاره به برنامه‌های اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم، گفت: از جمله برنامه‌های این اداره برگزاری مسابقات، اصلاح ساختار مناطق، ارزیابی عملکرد تربیت بدنی و فوق برنامه‌ها، روز آمدی و انطباق آیین‌نامه‌ها با شرایط موجود، توسعه ورزش‌های بومی محلی و انجمن‌های ورزشی و همچنین ورزش‌های همگانی و خوابگاهی و در نهایت تدوین سند چشم‌انداز ورزش‌های دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه نظامنامه ورزش‌های همگانی تفریحی و بومی، محلی نهایی شده و منتظر ابلاغ آن هستیم، تصریح کرد: همچنین آیین‌نامه ورزشی کارکنان نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، چرا که توسعه ورزش نباید تنها در سطح دانشجویان باشد.

وی تاکید کرد: آیین‌نامه‌های تازه انضباطی عمومی ویژه مسابقات که اخلاق محوری و فرهنگ را در دستور کار خود قرار داده نهایی شده و در آینده ابلاغ خواهد شد.

کشتی‌دار با بیان اینکه آیین‌نامه تازه انجمن‌های ورزشی و داوطلبین فعالیت‌های ورزشی ابلاغ شده است، گفت: بر این اساس با صندوق رفاه دانشجویان هماهنگ شده تا اشخاص فعال در فعالیت‌های ورزشی بتوانند از تسهیلات با امتیاز ویژه‌ای استفاه کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طرح ورزش، نشاط و خوابگاه در حاشیه خوابگاه‌های دانشجویی از مهرماه سال جاری فعال خواهد شد، همچنین لوح فشرده آموزش ورزش‌های بومی محلی برای هر استان تهیه شده و برای دانشگاه‌ها فرستاده شده است که بر اساس آن این مسابقات برگزار شود.

تدوین دستورالعمل تاسیس مراکز مشاوره تندرستی برای دانشگاه‌ها

وی با اشاره به همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم، اظهارکرد: طرح اردوهای فرهنگی و ورزشی باید هر هفته در دانشگاه‌ها برگزار شود، همچنین دستورالعمل تاسیس مراکز مشاوره تندرستی برای دانشگاه‌ها ابلاغ شده که از سال آینده دانشجویان تازهالورود همگی باید پرونده تندرستی پر کنند و تحت آزمایش قرار گیرند.

مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم از ایجاد کمیته‌های تخصصی ورزشی در دانشگاه‌ها خبر داد و اظهار کرد: این کمیته‌ها از تعامل دو بخش مدیریت فوق برنامه تربیت بدنی و گروه‌های دانشکده‌های تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد که طرح توسعه و برنامه‌های ورزشی دانشگاه‌ها به صورت تخصصی‌تر دنبال شود.

کشتی‌دار همچنین با اشاره به عملکرد تربیت‌بدنی در سال‌های اخیر و در دولت‌های نهم و دهم، گفت: در سال ۸۴ تعداد دانشجویان تحت پوشش فعالیت‌های ورزشی همگانی ۱۱۹ هزار و ۶۸۲ نفر بوده است که این رقم در سال ۹۱ با ۳۳ درصد رشد به ۳۶۱ هزار و ۸۳۴ نفر رسیده است.

وی همچنین با اشاره به فضاهای ورزشی احداث شده در سال‌های اخیر، گفت: میزان فضاهای ورزشی احداث شده از سال ۸۴ تا کنون ۲۹ درصد رشد داشته است، همچنین سرانه فضاهای ورزشی از ۰٫۴۹ متر مربع فضای سرپوشیده به ۰٫۹۸ متر مربع رسیده که حاکی از رشد ۵۰ درصدی است، این در حالی است که استاندارد فضاهای ورزشی دانشگاهی حدود سه متر مربع است.

کشتی‌دار افزود: تعداد استخرهای دانشگاهی از سال ۸۴ تا کنون از ۲۷ به ۴۲ استخر رسیده است، همچنین سرانه بودجه ورزش‌های دانشجویی از ۴۹ هزار ریال در سال ۸۴ به ۳۰۰ هزار ریال در سال ۹۱ رسیده است.

وی دربارهٔ تعداد پذیرفته شدگان ورزش‌های قهرمانی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها، گفت: تعداد این دانشجویان از ۵۰ نفر در سال ۸۴ به ۱۴۰ نفر در سال ۹۱ رسیده همچنین تشکیلات تربیت بدنی در دانشگاه‌ها در ۶۸ دانشگاه کشور از اداره و واحد به مدیریت تربیت بدنی ارتقا یافته است.

مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم با اشاره به رشد ۶۸ درصدی اعتبارات جاری ورزش دانشگاهی، تصریح کرد: تعداد برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در سال‌های اخیر افزایش یافته همچنین سامانه نهضت داوطلبان ورزشی از سال ۸۸ ایجاد شده که در حال حاضر حدود ۶۰ هزار عضو دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۶ دانشگاه مرکز مشاوره و تندرستی دارد که به صورت فعال کار می‌کنند.

کشتی‌دار دربارهٔ مکان ایجاد اولین دانشگاه تربیت بدنی کشور در کنار ورزشگاه ثامن‌الائمه در استان خراسان، تصریح کرد: زمین‌های اطراف ورزشگاه ثامن مشهد حدود ۴۰۰ هکتار است که طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ورزش و جوانان داریم ۵۰ هکتار از این زمین‌ها باید در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد که در زمان کلنگ‌زنی این دانشگاه مکانی به شکل سمبولیک برای آن در نظر گرفته شد که در آینده سرپرست تازه دانشگاه حد و مرز قطعی این زمین را مشخص خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای رایگان کردن استخرهای دانشجویی دارید؟ تصریح کرد: در حال حاضر برنامه‌ای وجود ندارد، چرا که هزینه نگهداری استخر بسیار بالاست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.