تدوین ضوابط نماسازی ساختمان ها

۲۷فروردین۱۳،

به گزارش نوساز به نقل از سرویس«شهری» ایسنا، جواد کریمیان اقبال با بیان اینکه نمای ساختمان ها همواره از موضوعاتی بود که مورد بی توجهی قرار می گرفت ، گفت : با وجود آن که نما بخش عمومی ساختمان است اما هیچ ضوابط و قانونی برای نمای ساختمان ها تعریف نشده بود و این در حالی است که بر اساس قانون وزارت راه و شهرسازی باید ضوابط و مقررات نما را تدوین و ابلاغ کند.

وی افزود: بر این اساس باید نمای ساختمان ها منطبق بر ضوابط معماری اسلامی و ایرانی تعریف می شد که این کار با وجود جلسات مختلف به نتیجه نرسیده و اجرا نشد.

کریمیان اقبال خاطر نشان کرد : از این رو شهرداری تهران در مناطق ۲۲، ۱، ۴ و ۶ و همچنین مناطقی که جداره آنها در حال بازسازی است مانند مناطق ۱۳ و ۱۴ اقداماتی انجام داد اما این اقدامات نمی توانست به عنوان معیار اصلی در نمای عمومی ساختمان های شهر قرار گیرد.

وی با بیان این که نما موضوعی سلیقه ای و زیبا شناختی است و به همین سبب در ۲۰ سال قبل تدوین قوانین برای آن به نتیجه نرسیده است، اظهار کرد: طی دو سال قبل شهرداری تهران گام های هدفمندی در این راستا برداشته است تا موضوع نما در بحث تک نماها و بناهای شاخص هدفمند شود و همچنین جداره ساختمان ها نیز به شکل هماهنگ ساماندهی شود که در این زمینه مسابقاتی نیز برگزار شد تا نیازهای شهروندان سنجیده شود.

مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران افزود: در خصوص نمای بناهای شاخص هم اقداماتی انجام شد و با توجه به تاثیر آن در منظر عمومی شهر، کمیته ارتقای کیفی سیما و نمای شهر تهران تشکیل شد که در آن بناهای بیش از ۱۲ طبقه و زیربناهای ۲۰ هزار متر مربع مورد بررسی قرار می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه شاخص بودن بناها نیازمند تعریف ویژگی های خاصی بود که در این راستا نیز پروژه سند راهبردی ساختمان های شاخص در تهران تعریف شد که اقدامات آن در حال انجام است و پس از آن ملاک های ارزیابی بررسی نمای بناهای شاخص انجام خواهد شد.

کریمیان اقبال تصریح کرد: در این خصوص، کیفیت و کاربری بنا، حجم بنا و … از جمله مواردی است که مورد توجه قرار می گیرد تا بر اساس آن بتوان الگویی مشخص برای سطح شهر تعریف کرد.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.