تدوین طرح دوفوریتی برای تامین منابع مالی پالایشگاه های جدید

خبرگزاری پانا: رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از ارائه پیشنهاد تدوین یک طرح دوفوریتی برای تامین منابع مالی پالایشگاه های جدید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از  وزارت نفت ، سیدمسعود میرکاظمی با تاکید بر این که اگر سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها به موقع باشد، صادرکننده بنزین می‌شویم، گفت: کمبود تولید در پالایشگاه‌ها به دلیل کمبود منابع مالی است؛ به همین دلیل کمیسیون انرژی مجلس تدوین طرحی دوفوریتی برای تأمین منابع مالی پالایشگاه‌ها را پیشنهاد داده است.

وی با تاکید بر این که با سرمایه گذاری به موقع در پالایشگاه های جدید، به زودی صادرکننده بنزین خواهیم شد، گفت: با توجه به این که سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ خودرو وارد ناوگان حمل و نقل کشور و شمار ناچیزی از رده خارج می‌شود، افزایش مصرف بنزین در داخل بدیهی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: عادت کردن به قیمت‌ها مصرف بنزین را افزایش داده است، به طوری که ابتدا با اعلام قیمت بنزین ۷۰۰ تومان مصرف به میزان قابل مشاهده‌ای کاهش پیدا کرد، ولی پس از گذران زمان و عادت کردن به این قیمت‌ها مصرف بنزین دوباره اوج گرفت.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی که مصرف افزایش می‌یابد، باید عرضه بنزین هم افزایش یابد و از همین رو پالایشگاه‌های کشور مانند پالایشگاه‌های تهران، آبادان و اراک علاوه بر نزدیک شدن به استانداردهای اروپایی، مشغول بهسازی توان تولید هستند.

وزیر پیشین نفت با بیان این که کمیسیون انرژی مجلس بر فرآیند استانداردسازی بنزین‌های تولیدی داخل نظارت جدی دارد، افزود: مجموعه صنعت نفت کشور بر تولیدات داخلی نظارت دقیق دارد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

میرکاظمی مشکل اصلی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران را کمبود منابع مالی برشمرد و گفت: زمانی که فروش نفت داخل به طور کل به خزانه‌داری واریز می‌شود، خزانه منابع لازم را در اختیار شرکت پخش و پالایش قرار نمی‌دهد.

وی یادآور شد: در جریان واگذاری‌ مجموعه ها نفتی به بخش خصوصی، برخی پالایشگاه‌ها که سهام آنها واگذار شده به دلیل سرمایه گذاری بالای طرح های توسعه ای رغبتی به افزایش تولید و بهینه سازی ندارند و چنانچه بانک‌ها به آن‌ها وام اختصاص دهند و منابع مالی آنها تأمین شود، به زودی سرمایه‌گذاری در این بخش صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این که سرمایه‌گذاری در بودجه سال ۹۲ باید اصلاح شود، گفت: مشکل کمبود سرمایه نه تنها در بخش خصوصی، بلکه در حوزه نفت هم وجود دارد و به حوزه نفت پیشنهاد داده شده که اگر نیاز مبرم در این حوزه وجود دارد؛ طرح دو فوریتی برای تأمین منابع پالایشگاه‌های کشور و افزایش ظرفیت و تولید در کمیسیون تدوین و تصویب شود.

میرکاظمی با اشاره به این که برخی پالایشگاه‌ها نظیر ستاره خلیج فارس توان پالایش روزانه ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام را دارد، گفت: این پالایشگاه هم به دلیل واگذاری بخشی از آن به بخش خصوصی رغبتی برای ادامه عملیات اجرایی آن وجود ندارد و در شرایط کنونی سهام کمتری از این پالایشگاه در اختیار وزارت نفت و سهام عمده آن مربوط به تأمین اجتماعی و نهادهای دیگر است.

وی تاکید کرد: اگرسرمایه‌گذاری‌ها به موقع باشد، نیازی به واردات نداریم و حتی صادرکننده بنزین نیز خواهیم شد، ولی اگر به دلایلی تکمیل پروژه‌ها به تأخیر بیفتد، پتروشیمی‌ها هم برای پوشش تقاضا باید فعال شوند.
 


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.