تدوین لایحه زنجیره ارزش افزودگی برای صدور کالاهای فناورانه

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر نسرین سلطانخواه امروز در مراسم افتتاح سومین جشنواره و نمایشگاه علم تا عمل با اشاره به حضور ۱۴۲۰ طرح فناورانه در این نمایشگاه، افزود: بسیاری از طرح هایی که در سومین نمایشگاه علم تا عمل عرضه شده یا به مرحله ساخت نمونه اولیه و یا به فاز تولید انبوه و صنعتی رسیده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این دستاوردها برای ورود به بازارهای ملی و منطقه نیاز به حمایت دارند، اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه نمادی از توسعه کشور در دهه چهارم انقلاب است و در حال حاضر که در آستانه بلوغ حیات خود قرار گرفته نیاز است حمایت های ویژه ای برای فتح بازارهای ملی و منطقه ای داشته باشیم.

سلطانخواه با اشاره به حمایت های این معاونت از طرح های فناورانه یادآور شد: در این راستا اهدافی چون ارائه دستاوردهای فناورانه به جامعه، تجاری سازی در راستای افزایش کیفیت زندگی و ثروت زایی برای جامعه مد نظر قرار گرفته است.

وی همچنین به محورهای جدید تولیدات فناورانه در کشور اشاره کرد و ادامه داد: دیپلماسی فناوری، زنجیره ارزش افزوده و ایجاد شرکت های دانش بنیان از جمله محورهای جدید تولید محصولات فناورانه است که در این راستا شرکت های دانش بنیان از نقش مهمی برخوردار است.

وی همچنین ایجاد شرکت های دانش بنیان را مدل جدید همکاری دانش و صنعت توصیف و خاطر نشان کرد: در حالیکه ایجاد شرکت های دانش بنیان نیاز به سرمایه گذاری های کلان و کارخانه های عظیم ندارد، سیستم های بانکی برای اعطای تسهیلات به این نوع شرکت ها، وثیقه های سنگین از آنها طلب می کند که این شرکت ها قادر به پرداخت آن نخواهند بود.

سلطانخواه با اشاره به حوزه های فعالیت شرکت های دانش بنیان در عرصه های مختلف صنعتی یادآور شد: در حال حاضر ۹ هزار شرکت دانش بنیان در کشور شکل گرفته است که از این تعداد ۱۴۲۰ شرکت در این جشنواره و نمایشگاه حضور یافته است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتقاد از کم توجهی نسبت به تسهیلات غیر پولی به شرکت های دانش بنیان، اضافه کرد: تسهیلات غیر پولی مانند گمرکات، بیمه و مالیات است که در حلقه حمایت از این شرکت ها مغفول مانده است.

سلطانخواه تدوین اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی را از جمله اقدامات حمایتی کشور از شرکت های دانش بنیان نام برد و گفت: در این راستا لازم است تا آیین نامه اجرایی این صندوق نیز نهایی و ابلاغ شود. در این آیین نامه مواردی چون بیمه و مالیات در آن مد نظر قرار گرفته است.

وی همچنین با تاکید بر تلاش کشور در سطح بازارهای منطقه ای و بین المللی یادآور شد: لازم است تا با حمایت های ویژه زمینه های لازم را برای حضور شرکت های فناور در بازارهای ملی و منطقه ای و همچنین بین المللی فراهم کنیم.

سلطانخواه همچنین از تدوین لایحه ای در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر لایحه ای به عنوان زنجیره ارزش افزودگی در دستور کار قرار دارد. بر اساس این لایحه تلاش می شود تا علاوه بر صدور کالاهای فناورانه از ورود کالاهای ساخته شده جلوگیری شود ولی در عین حال زمینه هایی برای ورود مواد اولیه به کشور فراهم شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.