تدوین نقشه توسعه فناوریهای آبهای عمیق/ توسعه میادین نفت و گاز در دریای خزر

۳۱اردیبهشت،

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد سعید سیفی با اشاره به اهداف کشور در زمینه توسعه میادین نفت و گاز در دریای خزر افزود: توسعه میادین در این حوزه نفتی تفاوت جدی با حوزه خلیج فارس دارد. آب این دریا ۷۰۰ متر عمق دارد و نیاز به فناوری‌های خاصی است که کشور ما نیز در این زمینه کارهای خوبی را در این زمینه انجام داده است ولی به سبب اعمال تحریم‌ها مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرد است.

رئیس مرکز پژوهشی مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر انجام تحقیقات در این زمینه، اظهار داشت: در این راستا اقدام به تدوین نقشه راه فناوری‌های آب‌های عمیق کشور کردیم.

وی با بیان اینکه در این راستا کنسرسیومی ایجاد شد، ادامه داد: با همت وزارت نفت و شرکت نفت خزر کنسرسیومی از دانشگاه‌ها و بعضی از انجمن‌ها ایجاد شد که دبیرخانه آن در دانشگاه شریف مستقر است.

سیف شناسایی فناوری‌های نوین در زمینه حفاری در آبهای عمیق را از ماموریت‌های این دبیرخانه نام برد و اضافه کرد: در این راستا نقشه راهی برای ارائه روش‌های مناسب برای استفاه از سرمایه‌ها و پتانسیل‌های کشور در حال تدوین است که با استفاده از آن بتوانیم در سال‌های آینده به خودکفایی کامل در فناوری‌های آبهای عمیق برسیم و بتوانیم از منابع نفت وگاز خزر به خوبی استفاده کنیم.

وی از اجرای فاز اول تدوین این نقشه خبر داد و اظهار داشت: فاز اول این نقشه که شامل شناسایی فناوری‌ها است تدوین شده و فاز دوم که اولویت بندی فناوری‌ها و تدوین روش‌های تازه است، نیز  در دست اجرا است.

رئیس مرکز پژوهشی مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به فناوری‌های مورد نیاز برای آب‌های عمیق توضیح داد: این فناوری‌ها شامل اکتشاف، حفاری، سازه‌ها و سکوهای شناور، انتقال نفت و گاز از آب‌های عمیق به خشکی و استفاده از روبات‌ها و فناوری‌های خاص برای زیر آب می‌شود.

سیف با اشاره به ترکیب کنسرسیوم فناوری‌های آب‌های عمیق گفت: این کنسرسیوم ترکیبی از دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، صنعت نفت، انجمن مهندسی دریایی و انجمن سازندگان تجهیرات دریایی است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.