تدوین ۱۴ عنوان استاندارد بین‌المللی توسط ایران

رییس سازمان ملی استاندارد گفت: هدف ما این است تا در تدوین استانداردهای بین‌المللی راه ورود به عرصه تجارت بین‌الملل گشوده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، نظام‌الدین برزگری در مراسم همایش روز جهانی استاندارد با اشاره به تدوین استانداردهای بین المللی آن را یکی از اهداف اصلی این سازمان توصیف کرد و گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر ۱۴ عنوان استاندارد بین‌المللی توسط ایران تدوین شده است و ۳۵ عنوان دیگر نیز در حال تدوین است.

وی ادامه داد: در همین راستا تعداد شش دبیرخانه کمیته‌های فنی تدوین استانداردهای بین‌المللی را در ایران مستقر کرده و علاوه بر این بیش از ۳۰ هزار نفر کارشناس از مراکز علمی و تحقیقاتی در سازمان‌ جهانی استاندارد از طرف سازمان ملی استاندارد فعالیت دارند.

برزگری با تاکید بر انطباق استاندارهای داخلی با نمونه‌های بین‌المللی، آن را یکی از راه‌های ورود به عرصه تجارت‌های جهانی دانست و اعلام کرد: نزدیک به ۷۰ درصد استانداردهای ملی با نمونه‌های خارجی در حال انطباق بوده و ۳۰ درصد باقیمانده نیز مربوط به تفاوت‌های فرهنگی مصرف در کشور ما هستند که در سطح استانداردهای ملی باقی خواهند ماند.

رییس سازمان ملی استاندارد در رابطه با سطح تولیدات داخلی اضافه کرد: امروز شاهدیم که کالاهای قدیمی‌تر از لحاظ کیفیت قابل مقایسه با تولیدات داخلی امروزی نیستند و حتی برخی از کالاهای ایرانی نسبت به انواع خارجی از سطح کیفیت بالاتری برخوردارند.

وی همچنین تصریح کرد: واحدهای تولیدی توجه ویژه ای به بحث کیفیت داشته و هم اکنون فعالان عرصه تولید در مسیر ارتقای سطح کیفیت تولیدات خود قرار گرفتند البته هنوز راه بسیار درازی در پیش بوده و باید بازارهای جهانی مورد مطالعه دقیق قرار گرفته و با افزایش کیفیت سهم بیشتری از این بازارها به خود اختصاص دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با توضیح این مطلب که سیاست‌های کلی نظام در جهت واگذاری برخی مدیریت ها به بخش خصوصی است یادآور شد: سازمان ملی استاندارد به عنوان یک سازمان حاکمیتی، نظارتی و فرابخشی در دهه‌های گذشته کلیه امور اجرایی که ماهیت تصدی گری داشته خود انجام می‌داد، خوشبختانه با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی این سازمان برآن شد تا هر فعالیتی را که بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد به آن واگذار کند.

وی در پایان سخنان خود از فعالیت ۱۵۰۰ آزمایشگاه همکار در سراسر کشور و همچنین ۱۲۰ شرکت بازرسی فنی بازرس کالا در سراسر کشور خبر داد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.