ترامپ و ملک سلمان پادشاه عربستان برای فشار بر ایران متحد شدند

اولویت‌های دونالد ترامپ 

ترامپ که با وجود مشارکت برخی از اتباع عربستان در حمله تروریستی ١١ سپتامبر، مشکلی با صدور ویزا برای آنها ندارد، دیروز در یک گفت‌وگوی تلفنی با ملک‌سلمان پادشاه این کشور درباره ایران صحبت کرد. آن‌طور که خبرگزاری عربستان اعلام کرده، دیدگاه‌های دو طرف درباره ادعای «مداخله ایران در امور کشورهای دیگر منطقه و رویارویی با اقدامات ایران در برهم‌زدن ثبات در منطقه» یکسان است.
 
البته هم‌نظری ترامپ و مقامات سعودی درباره نفوذ منطقه‌ای ایران از همان وقتی که آقای ترامپ می‌گفت باید به قایق‌های ایران در خلیج فارس شلیک کرد، مشخص بود. گفت‌وگوی دیروز میان ترامپ و ملک‌سلمان به‌خوبی روشن‌ کرد رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و مشاورانش تبعات نقض برجام را دریافته و تصمیم گرفته‌اند به جای پاره‌کردن برجام و مذاکره مجدد،‌ از طرق دیگری بر ایران فشار وارد کنند.
 

بنا به اعلام کاخ سفید، ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان بر ضرورت «اجرای موشکافانه» برجام تأکید کرده است. او هم‌زمان با تأکید بر اجرای برجام، از ضرورت مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه سخن گفته و در همین راستا با اصلی‌ترین رقیب منطقه‌ای ما توافق کرده است.
 

مقابله با تروریسم به عنوان اصلی‌ترین بحران منطقه بخش درخور توجهی از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ملک‌سلمان بوده و پادشاه سعودی که کشورش به حمایت مالی از تروریست‌ها متهم است، از ترامپ می‌خواهد تا رهبری تلاش‌ها در خاورمیانه برای مقابله با تروریسم را بر عهده بگیرد.
 
بدون شک این پیشنهاد و درخواست سعودی با دلخوری‌شان از افزایش توان و نفوذ منطقه‌ای ایران بی‌ارتباط نیست و تصور می‌کنند با حمایت آمریکا خواهند توانست ایران را کنار زده و قدرت اول خاورمیانه شوند.توافق دیگر ایالات متحده و اصلی‌ترین متحدش در منطقه حول محور ایجاد منطقه امن در سوریه و یمن بود. ترامپ که در کمپین تبلیغات انتخاباتی‌ خود نیز به ایجاد منطقه امن در سوریه توجه داشت، در‌این‌باره با پادشاه عربستان رایزنی کرد.
 
براساس بیانیه کاخ سفید، ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی، مسئله ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن و کمک به آوارگانی را که به خاطر درگیری‌ها از منازلشان مهاجرت کرده‌اند مطرح و ملک‌سلمان نیز با آن موافقت کرد. دو طرف همچنین بر عمق و تحکیم روابط استراتژیک میان آمریکا و عربستان تأکید کرده‌اند. آن‌طور که یک منبع عربستانی عالی‌رتبه به رویترز گفته است، رهبران دو کشور بیش از یک ساعت گفت‌وگوی تلفنی داشته و در این تماس بر سرتقویت تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم، همکاری نظامی و افزایش همکاری اقتصادی دو جانبه توافق کردند.
 
بنا به گفته این منبع عربستانی، آنها درباره تلاش القاعده برای ضربه‌زدن به روابط استراتژیک دو کشور در جریان حمله ۱۱ سپتامبر به رهبری اسامه بن‌لادن و با مشارکت ۱۵ شهروند عربستانی از تابعیت‌های مختلف و همچنین حمایت‌های اخوان‌المسلمین از این گروه تروریستی گفت‌وگو کردند.گفتنی است، ترامپ گفت‌وگوی تلفنی دیگری با محمد بن زائد آل‌نهیان، ولیعهد امارات داشت. بنا به اعلام کاخ سفید، ایده ترامپ مبنی بر حمایت از منطقه امن برای آوارگان ناشی از درگیری‌های خاورمیانه مورد حمایت ولیعهد امارات قرار گرفت.

منبع: روزنامه شرق

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. Lyndee:

    Superior thinking detonsmrated above. Thanks!

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.