ترخیص نشدن داروهای وارداتی ربطی به گمرک ندارد/ وزارت بهداشت پاسخگو باشد

۰۵ تیرماه ۱۳،

ترخیص نشدن داروهای وارداتی ربطی به گمرک ندارد/ وزارت بهداشت پاسخگو باشد

ترخیص نشدن داروهای وارداتی ربطی به گمرک ندارد/ وزارت بهداشت پاسخگو باشد

 معاون گمرک ایران با اشاره به اینکه مشکل دپوی داروهای وارداتی در گمرک‌های کشور و عدم ترخیص آنها ربطی به گمرک ندارد، گفت: دپوی داروهای وارداتی در گمرک‌ها به سبب مشکلات بانکی رخ داده است.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، محمدرضا نادری ، با بیان اینکه گمرک داروهای وارداتی را با تعهد اسنادی نیز ترخیص می‌کند،‌ افزود: مشکلی که در زمینه دپوی داروهای وارداتی پیش آمده ارتباطی به گمرک ندارد و بهتر است در این زمینه مسئولان وزارت بهداشت پاسخگو باشند.

وی افزود: داروهای وارداتی عمدتا از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور می‌شوند و پس از ورود نیز در صورت ترخیص نشدن در کانتینرهای سردخانه‌دار نگهداری می‌شوند. به طور کلی از نظر شیوه نگهداری داروهای وارداتی مشکلی نداریم.

او در پاسخ به این سوال که آیا دپوی داروهای وارداتی و انبارداری آنها برای گمرک دردسرساز شده است؟ عنوان کرد: انبارداری کالاهای وارداتی دارای ضوابطی است و متولی نگهداری کالاهای وارداتی گمرک نیست. در بنادر سازمان بنادر مسوول این کار بوده و در مرزهای هوایی و زمینی نیز شرکت‌هایی در زمینه نگهداری از کالاهای وارداتی فعال می باشند.

معاون گمرک ایران در پاسخ به این سوال که آیا آماری از حجم داروهای وارداتی دپو شده در گمرک‌های کشور وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: آماری در این زمینه نداریم. اما ما به صورت مستمر وضعیت واردات دارو را رصد می‌کنیم و گزارش‌های مربوطه را به مسوولان ارائه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در اظهارات اخیر خود با اشاره به اینکه مشکل دارو در کشور حل شده است، گفت که بانک مرکزی مجوزهایی را داده است تا هر کسی بتواند دارو را وارد گمرک کند و براساس استانداردهای ما مواردی که ارز آنها تعیین شده یا نشده می‌توانند از گمرک ترخیص شوند.

با این وجود یک فعال حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی با اشاره به این‌که مشکل دپوی دارو در گمرک‌ها حل نشده است، گفت: علاوه بر مشکلات قبلی مشکلات تازهی هم برایمان به وجود آمده است. به عنوان مثال حتی وقتی واردکننده دارو مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای را به بانک می‌دهد، چند هفته طول می‌کشد که بانک مرکزی مجوز ترخیص دارو را به واردکننده بدهد که تازه شاید هم مجوز داده نشود.

هاشم تبریزی دانا با بیان این‌که اظهارات مطرح شده دربارهٔ حل مشکل کمبود دارو در حد شعار باقی مانده است، افزود: بانک‌ها ارز مبادله‌ای را هم به زور به واردات دارو اختصاص می‌دهند و متاسفانه وزارت بهداشت هم توانایی مدیریت وضعیت کنونی را ندارد.

دارو و بعضی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت یک واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت سال جاری ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کرد که از این پس دارو صرفا با ارز مبادله‌ای وارد خواهد شد.

سازمان غذا و دارو نیز چندی بعد از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داد. این در حالی است که بانک مرکزی در سال بیش از سه میلیارد دلار ارز مرجع به واردات دارو اختصاص داده بود. طی دو ماه اول امسال هم حدود ۵۰۰ میلیون دلار به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.

براساس گزارش‌های انتشار یافته مقادیر بسیاری دارو و مواد اولیه دارویی به سبب مشکلات ارزی به وجود آمده در گمرک‌ها انباشت شده و گمرک به آنها اجازه ترخیص نمی‌دهد. اگرچه آمار دقیقی از میزان انباشت دارو در گمرک‌ها در دست نیست اما این نگرانی وجود دارد که انباشت بیش از حد دارو در گمرک‌ها به فاسد شدن و از بین رفتن این داروها منجر شود.

ترخیص نشدن داروهای وارداتی از گمرک همچنین سبب ایجاد کمبود دارو در بازار داخلی و افزایش شدید قیمت آن شده است. ‌براساس اظهارات اخیر یکی از مقامات بهداشتی بیش از ۱۰۰ قلم کالای دارویی دچار کمبود شده‌اند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.