تردد از مرز ایران و عراق غیرزیارتی است

مدیر حج و زیارت خوزستان گفت: اعزام زائران به عتبات عالیات از اسفندماه سال ۹۸ تا کنون متوقف شده و تردد ایرانی‌ها و عراقی‌ها از مرزهای دو کشور غیرزیارتی است و به اعزام کاروان‌ها به عتبات هیچ ارتباطی ندارد.

به گزارش ممتازنیوز، سعید نمکی، وزیر بهداشت به دنبال خیز ویروس کرونا در استان خوزستان و افزایش شمار مبتلایان به ویروس جهش‌یافته در کشور، نسبت به باز بودن مرزهای ایران و عراق و تردد از آن، اعتراض کرده و گفته بود: ما کی برای تردد از مرزها به سمت عتبات و برگشتش مجوز و اجازه دادیم؟ چه کسی از من نامه دارد در این زمینه؟ کدام یک از همکارانم با برخی از این ترددها موافقت کردند؟

نمکی دو روز پس از آن اظهارات، نسبت به تعلل در بستن مرزهای غربی و جنوب غرب کشور شاکی شد و اظهار کرد: رنجش خاطرم از این است که بارها اعلام کرده بودم که در این ایام رفتن به عتبات و زیارت عزیزان‌مان در کربلا و نجف ممکن است منجر به خیز بیماری در استان‌های مرزی شود. من هر شب و هر روز یکی از آرام‌بخش‌هایم بو کردن تربت امام حسین (ع) است اما این سفرها را در این ایام بسیار مضر دانستم.

ناصر حویزاوی، مدیر حج و زیارت استان خوزستان در واکنش به این سخنان وزیر بهداشت گفت: سازمان حج و زیارت بنا به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تمامی اعزام‌های زمینی و هوایی به عتبات عالیات را از اسفندماه ۹۸ متوقف کرده و در یک سال گذشته هیچ اعزامی نداشته است.

او درباره ترددهای انجام‌شده از مرزهای دو کشور ایران و عراق، اظهار کرد: همان‌طور که طبق روال تردد مسافران ایرانی و تجار به سایر کشورهای همسایه از مرزهای مختلف زمینی و هوایی تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان انجام می‌شود، تردد ایرانی‌ها و عراقی‌ها از مرزهای دو کشور نیز در قالب‌های غیرزیارتی انجام می‌شود و این ترددها هیچ ارتباطی به اعزام‌های سازمان‌یافته و تحت نظارت سازمان حج و زیارت نداشته و ندارد و ما نیز طی یک سال اخیر اعزامی نداشته‌ایم.

او افزود: در همین مدت دستورالعمل‌های  بهداشتی توسط همکاران در ستاد مرکزی سازمان حج و زیارت، کارشناسان وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر برای طرح اعزام کنترل‌شده به عتبات عالیات تدوین شد و از طریق وزارت امور خارجه برای طرف عراقی ارسال شد تا به یک تفاهم‌نامه مشترک برای اعزام‌ها تبدیل شود. از سویی، کلیات این طرح پیشنهادی و دستورالعمل بهداشتیِ تدوین‌شده برای اعزام زائران از طریق سازمان حج و زیارت به وزارت بهداشت و کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد مقابله با کرونای کشور نیز ارسال شد تا در قالب طرحی مشخص در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و در صورت تصویب، اعزام‌ها بر اساس شرایط درج‌شده در دستورالعمل اجرایی شود.

او در ادامه به بخش‌هایی از دستورالعمل تهیه‌شده برای اعزام عتبات اشاره کرد و گفت: بر این اساس در صورت انجام تفاهم طرفین، اعزام به صورت محدود خواهد بود، ضمن آن‌که از شهرهای قرمز و نارنجی و متقاضیان دارای بیماری زمینه‌ای اعزام نخواهند شد و توجه به میانگین سنی زائران و ارائه جواب منفی تست کرونا برای ثبت نام برخی از مهم‌ترین بندهای این دستورالعمل است.

حویزاوی تاکید کرد: درحال حاضر با توجه به ادامه همه‌گیری کرونا، این روند ادامه دارد و هیچ‌گونه اعزام زائر تحت پوشش و سازماندهی سازمان حج و زیارت انجام‌ نمی‌شود.

بنابر گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، مدیر حج و زیارت استان خوزستان با اشاره به اوج گرفتن ویروس کرونا در این استان، اظهار کرد: کارگزاران و پرسنل سازمان حج و زیارت با توجه به شرایط نامساعد کرونایی این استان در یک هفته اخیر برای تهیه بیش از ۲۵۰ هزار ماسک بهداشتی و مقادیری مواد ضدعفونی کمک کردند. این اقلام بهداشتی پیشگیرانه از کرونا در مناطق محروم و نقاط آلوده کرونایی خوزستان توزیع شده است.

حویزاوی بیان کرد: کارگزاران و همکاران سازمان حج و زیارت در بحران و هر زمانی که مردم نیاز به کمک دارند وارد عمل شده و در جریان کرونا هم با توجه به تعطیلی سفرهای زیارتی و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا در این بحران در عرصه کمک به مردم حضور داشته و همچنان هم فعال هستند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.