ترسیم چشم‌انداز آموزشی سوئد با نظرسنجی از دانشگاهیان

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

17-280.jpg

انجمن تحصیلات تکمیلی دانشجویان سوئدی ضمن پرسش از ۳۱ رییس دانشگاه و چندین دانشجو، تصویری از آینده تحصیلاتی این کشور ترسیم نمود.

به گزارش تفسیری سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بسیاری از دانشجویان و استادان سوئدی بر این باورند که تحولات آموزشی در دانشگاه‌ها در آینده نزدیک بسیار سریعتر از آنچه که در قبل رخ می‌داد، خواهد بود.

نتایج این بررسی در جلسه‌ای که هفته قبل در گوتنبرگ برگزار شد، ارائه گردیده است.

این تحقیق شامل پاسخ iبه یک پرسشنامه ساده حاوی سوالاتی بود که چشم‌انداز آینده تحصیلات و آموزش سوئد را در سال ۲۰۳۰ ترسیم می‌کرد. سوالاتی نظیر آیا این چشم‌انداز مثبت خواهد بود یا منفی؟ چه موسسات مستقلی خواهیم داشت؟ کیفیت و چگونگی ارزشیابی چه اندازه خواهد بود؟ نقش تحصیل در طول زندگی و رابطه بین تحصیلات تکمیلی، تحقیق و نوآوری چیست؟ نقش جهانی‌سازی در تحصیلات چه خواهد بود؟ ارزش‌های مرسوم در سال ۲۰۳۰ چه خواهند بود؟ در همهی پاسخ‌های دریافتی بین دانشجویان و روسای دانشگاهی اتفاق‌نظرهای بسیاری وجود داشت و معتقد بودند تحصیلات تکمیلی در دو بعد اهمیت و تنوع رشته‌ها توسعه خواهد یافت.

آنان همچنین معتقد بودند که رشد در عرصه رقابت‌های بین‌المللی و دگرگونی iبه طور چشمگیری توسعه خواهد داشت.

بر پایه این تحقیق و iبه نقل از پایگاه خبری یونیورسیتی ورلد نیوز، دانشجویان تنها iبه یک موسسه بسنده نخواهند نمود. مانند آنچه که در حال حاضر رخ می‌دهد. بلکه با مقایسه رشته‌ها و موسسات مختلف مطابق با علایق خود تصمیم iبه ادامه تحصیل خواهند گرفت.

همچنین از اشخاص حاضر در این تحقیق خواسته شد تا نظر خود را در رابطه با ارزش‌های بنیادین تحصیلات در سال ۲۰۳۰ بیان نمایند که همگی نسبت iبه کاهش ارزش‌های حمایت مالی دولتی iبه وضوح ابراز نگرانی نمودند، زیرا سوئد کشوری است که در دنیا iبه داشتن عدالت اجتماعی در بین همهی طبقات جامعه، مالیات بالا، میزان بالای کمک‌های دولتی و کیفیت بالای رفاه نظیر تحصیل رایگان معروف است.

یکی از روسای دانشگاهی می‌گوید: با نگاهی گذرا iبه ۱۸ سال پیش یعنی ابتدای دهه ۹۰ میلادی متوجه می‌شویم که نمی‌توان بر روی یک تغییر وسیع حساب باز نمود.

وی افزود: ما در این سال‌ها iبه تکنولوژی‌های بسیاری نظیر تلفن همراه و اینترنت دست یافته‌ایم،ولی مسیر اصلی موسسات تحصیلات تکمیلی مانند سابق است. بسیاری از دانشجویان و روسای دانشگاه شرکت‌کننده در این نظرسنجی معتقدند که تحولات پیش‌روی دانشگاه‌ها در آینده بسیار وسیعتر از سال‌های اخیر خواهد بود. اغلب شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این باور می باشند که انجمن تحصیلات تکمیلی دانشجویان سوئدی باید در این زمینه نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.