ترس از افزایش قیمت تمام شده مسکن مهر، مانع اعلام افزایش قیمت مصالح ساختمانی است

اعلام مابه‌التفاوت قیمت میلگرد و سیمان توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی منطقی نیست/ معاونت مسکن به دلیل ترس از افزایش قیمت تمام شده مسکن مهر، افزایش قیمت مصالح را اعلام نمی کنند.

اقتصادآنلاین/گروه مسکن:

عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه انبوه سازان و تمامی مجریانی که در ساخت‌و‌ساز کشور فعالیت دارند در زمانی که با دولت و وزارت‌خانه‌ها وارد انعقاد تفاهم‌نامه‌ای می‌شوند، اصل اعتماد را به عنوان مهم‌ترین موضوع در دستور کار خود قرار می‌دهند، گفت: اگر این گروه در زمان انجام کار با تخلفی از سوی دولت مواجه شوند، اعتماد به دولت از بین می‌رود.

محمدعلی ربانی در گفت‌و‌گو با ایلنا با انتقاد از عدم پایبندی وزارت راه و شهرسازی به تعهدات خود در تفاهم‌نامه مسکن مهر، تصریح کرد: در تفاهم‌نامه‌ها مسئله ای که هم برای پیمانکار و هم برای سازنده مهم است، پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت مصالح ساختمانی است.

وی افزود: در زمان انعقاد تفاهم‌نامه بین انبوه سازان و وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن مهر، وزارت راه و شهرسازی پرداخت مابه التفاوت قیمت میلگرد و سیمان را قبول کرد و مقرر شد مابه التفاوت افزایش قیمت توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام شود که این امر خلاف واقع است.

ربانی در توضیح مطلب فوق افزود: مرکز رسمی برای قیمت گذاری مثل بورس وجود دارد و این که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مابه التفاوت افزایش قیمت میلگرد و سیمان را اعلام کند، منطقی نیست.

عضو انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه در زمان عقد قرارداد ساخت مسکن مهر مقرر شد در صورتی که قیمت پایه میلگرد و سیمان بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد، مابه التفاوت قیمت را معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده و به کارفرما پرداخت کند، گفت: متاسفانه تا‌کنون این معاونت پرداخت مابه التفاوت افزایش قیمت سیمان و میلگرد را قبول نکرده است.

وی ادامه داد: قیمت مصالح از سال ۸۸ تا‌کنون ۳۲۰درصد افزایش یافته است. قیمت میلگرد نیز که در سال ۸۸ حدود ۵۰۰ تومان در هر کیلو بود، تا دو روز گذشته به دو هزار تومان رسیده است.

ربانی با تاکید براینکه معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی نباید از اعلام مابه التفاوت قیمت مصالح ساختمانی هراس داشته باشد، گفت: با اعلام افزایش قیمت، انبوه سازان به شخص وزیر مبنی بر قبول کردن تعهدات خود اعتماد بیشتری پیدا می کند.

عضو انجمن انبوه سازان استان تهران درباره دلایل عدم اعلام افزایش مابه التفاوت قیمت سیمان و میلگرد گفت: معاونت مسکن به دلیل ترس از افزایش قیمت تمام شده مسکن مهر، افزایش قیمت مصالح را اعلام نمی کنند.

ربانی اضافه کرد: ما معتقدیم که وزیر راه و شهرسازی در بحران مسکن و مسکن سازی، تنها قرار گرفته و وزارتخانه‌های دیگری مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تامین اجتماعی، وزارت اقتصاد، وزارت نیرو همکاری لازم را با وزارت راه و شهرسازی در پروژه های مسکن مهر را ندارند و در میدان تعهدات وزیر راه و شهرسازی وی را تنها گذاشتند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت میلگرد و آهن دچار بحران بورس بازی و دلال بازی شده است، گفت: بورس ما بورس واقعی نیست و دولت باید این موضوع را کنترل کند.

ربانی اضافه کرد: در کشورهایی چون آلمان در زمان های بحران دولت وارد می شود قیمت گذاری را به دست می گیرد و قیمت ها را از این طریق کنترل می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت درزمان بحران، قیمت گذاری را در دست بگیرد و کالا ها را از بورس خارج کند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.