ترفند شرکت‌های بیمه برای فرار از زیان‌دهی

*کیوان پارسیان

اوضاع نا به‌ سامان صنعت بیمه، در فصل مجامع شرکت‌های بیمه محرز شد اما بسیاری از شرکت‌ها که زیان‌ده بودند با ترفندهای خاصی توانستند صورت‌های مالی خود را به گونه‌ای نشان بدهند که حداقل در ظاهر این زیان‌دهی آشکار نشود.
برگزاری بی سر و صدای مجامع و درز نکردن اخبار به بیرون یکی از راهکارهای همیشگی شرکت‌های بیمه برای فرار از نفد است. همکاری نکردن برخی از شرکت‌های بیمه با رسانه‌ها به دلیل آشکار نشدن فعالیت‌های‌شان باعث شده تا این صنعت از قافله‌ی اقتصادی کشور به شدت عقب بماند.

اوضاع صورت‌های مالی به خصوص در شرکت‌های نیمه‌دولتی وخیم‌تر است. پس از زیان‌دهی هنگفت بیمه دانا در سال ۸۹ ـ که البته در سال ۹۰ هم اوضاع بهتری نداشت ـ امسال نوبت به بیمه‌ آسیا رسید تا زیان‌دهی را تجربه کند اما این شرکت توانست با ترفندهای حسابداری و مالی صورت‌های خود را مثبت نشان بدهد.

خبرنگار اخبار بانک درباره‌ی زیان‌دهی شرکت‌های بیمه با رییس‌کل بیمه مرکزی گفت‌وگوی کوتاهی داشته است که در پی می‌آید.

آقای دکتر، شنیده شده که بیمه مرکزی در فصل مجامع شرکت‌های بیمه برای جلوگیری از زیان‌ده نشان داده شدن برخی از آن‌ها با آزاد کردن ذخایرشان و ضمیمه کردن این ذخایر به سود موافقت کرده است؟!
خیر، این طور نیست.

اما اخبار موثقی درباره‌ این اقدام بیمه‌ آسیا وجود دارد. آیا برای این شرکت نیمه‌دولتی استثنا قائل شدید؟
بیمه‌ آسیا دلایل قانع‌کننده داشته است و همکاران متخصص و فنی ما پذیرفته و تایید کرده‌اند که موضوع جابجایی ذخایر بوده نه آزاد کردن آن‌ها.

اما از ذخایر برداشته شده و به سود اضافه شده است.
خیر. گاهی سرفصل‌ها جابه‌جا می‌شوند. ذخایر متعلق به بیمه‌گذار بوده و جز در هنگام وقوع حادثه اجازه‌ برداشت از آن‌ها وجود ندارد.

آیا با این برداشت یا به قول شما جابجایی ذخایر و تقسیم آن به عنوان سود، توانگری شرکت تحت‌اشعاع قرار نمی‌گیرد؟!
فرمول‌های توانگری و محاسبات اکچوری (ریسک ) در بیمه‌ مرکزی و خود شرکت‌های بیمه انجام می‌شود. در غیر این صورت حسابرس، مجمع آن شرکت بیمه و بیمه‌ی مرکزی نخواهند پذیرفت. مطمئن باشید این موضوع جابجایی صرفا و به‌طور خاص برای بیمه آسیا بوده که البته بیمه‌های دیگری هم درخواست کرده‌ بودند که پذیرفته نشد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.